project

CW.Code – Circular Wood Computational Design Tools


Purpose

In the project "CW.Code – Circular Wood Computational Design Tools" (WoodCode), the collaboration of Powerhouse, HUNC, and Vrijpaleis, alongside the Digital Production Research Group (DPRG) at the Amsterdam University of Applied Science (AUAS), focused on the development of an accessible online design tool. This tool was designed to facilitate upcycling and the creation of value from waste wood.
As an initial step, a design module was created within Rhino/Grasshopper, a prominent parametric design software package used in architecture and urban design. The WoodCode module was then integrated with an online database containing information about available waste wood, enabling users to design with the materials at hand. Subsequently, a framework was included to evaluate the environmental, social, and financial impact of specific designs using waste wood data from the database.
Finally, the design module with database and KPI-framework were made accessible through Shapediver, a web-based platform that allows end-users to generate and modify designed objects.
Two case studies were conducted: the development of a facade system based on an existing project by Powerhouse (Jakoba Mulderhuis, interior wall cladding) and an outdoor playground structure based on a project by HUNC (Bleiland, a temporary playscape), both made in wood. These case studies highlighted the varying needs of designers in relation to a circular wood design tool. Advanced architectural design studios (like Powerhouse) might choose to use the WoodCode circularity design tool and KPI-framework as a decision making tool, given that it allows to create design iterations with an immediate translation into impact numbers. Additionally, when considering the material demands of larger projects, the tool could facilitate the sourcing of circular materials in the final design stage, if it connected material availability data from various circular hubs. On the other hand, hands-on individual designers (like Hunc) may use the tool as inspiration, begining with a specific batch of wood from the database, to explore various design options. The use of parametric modeling tools and evaluation against the KPI-framework could be of use for specific conversations with municipalities or other entities, in the process of evaluating the implementation of public temporary projects.


Description

Hoogwaardig afvalhout van bewoners, bouwbedrijven en meubelmakers blijft momenteel ongebruikt omdat het te arbeidsintensief is om grote hoeveelheden ongelijke stukken hout van verschillende afmetingen en soorten te verwerken. Waardevol hout wordt waardeloos afval, tegen de principes van de circulaire economie in.
In CW.Code werken Powerhouse Company, Bureau HUNC en Vrijpaleis samen met de HvA om te onderzoeken hoe een toegankelijke ontwerptool te ontwikkelen om upcycling en waardecreatie van afvalhout te faciliteren.
In andere projecten hebben HvA en partners verschillende objecten gemaakt van afvalhout: een stoel, een receptiebalie, kleine meubels en objecten voor de openbare ruimte, vervaardigd met industriële robots. Deze objecten zijn 3D gemodelleerd met behulp van specifieke algoritmen, in de algemeen gebruikte ontwerpsoftware Rhino en Grasshopper. De projectpartners willen nu onderzoeken hoe deze algoritmen via een toegankelijke tool bruikbaar te maken voor creatieve praktijken. Deze tool integreert generatieve ontwerpalgoritmen en regelsets die rekening houden met beschikbaar afvalhout, en de ecologische, financiële en sociale impact van resulterende ontwerpen evalueren. De belangrijkste ontwerpparameters kunnen worden gemanipuleerd door ontwerpers en/of eindgebruikers, waardoor het een waardevol hulpmiddel wordt voor het co-creëren van circulaire toepassingen voor afvalhout.
Dit onderzoek wordt uitgevoerd door HvA Digital Production Research Group, met bovengenoemde partners. HUNC heeft ervaring met stadsontwikkeling waarbij gebruik wordt gemaakt van lokaal gekapt afvalhout. Vrijpaleis biedt toegang tot een actieve, lokale community van makers met een sterke band met buurtbewoners. Powerhouse Company heeft ervaring in het ontwerpen met hout in de bouw. Alle drie kunnen profiteren van slimmere circulaire ontwerptools, waarbij beschikbaar materiaal, productiebeperkingen en impactevaluatie worden geïntegreerd.
De tool wordt ontwikkeld en getest voor twee designcases: een binnenmeubelobject en een buitengevelelement. Bevindingen hiervan zullen leidend zijn bij de ontwikkeling van de tool. Na afronding van het project is een bètaversie gereed voor validatie door ontwerpers, bewonerscollectieven en onderzoek/onderwijs van de HvA.


Products

This project has no products


Themes