Project

De toekomst onzeker: leraar zijn in tijden van de klimaatcrisis

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Leraar zijn in tijden van klimaatverandering is onzeker. We weten niet hoe de toekomst eruit ziet. Dit maatschappelijke vraagstuk vraagt iets van het onderwijs. In dit project willen we weten met welke onzekerheden onze leraren (in opleiding) te maken krijgen en wat voor emoties het opwekt.


Description

Leraar zijn in tijden van klimaatverandering is onzeker. We weten niet hoe de toekomst eruit ziet. Dit maatschappelijke vraagstuk vraagt iets van het onderwijs. In dit project willen we weten met welke onzekerheden onze leraren (in opleiding) te maken krijgen en wat voor emoties het opwekt.

Doel

We ontwerpen een spel om ongemak en emoties rondom klimaatverandering te ervaren. Het dialoog naderhand is op basis van een beproefde leidraad en vindt plaats om bespreekbaar te maken wat dit ongemak met de identiteit van het leraarschap doet.

Resultaten
  • Een spel waarin leraren keuzes moeten maken aangaande omgaan met klimaatverandering

  • Een leidraad voor dialoog waarin het ongemak in een veilige setting wordt besproken en wordt vertaald naar identiteit van de leraar

  • Een vervolgstap is wat de leraar vervolgens gaat doen met haar/zijn leerlingen

  Looptijd


20 november 2021 - 01 december 2022


Aanpak

We werken samen met Hugo Schuitemaker en Lianne Polinder van de Design Innovation Group. We bouwen verder op Noord Vertrekt, een spel ontworpen door Hugo, en onderzoeken de impact die dit heeft in het onderwijs.



Comments for this item are disabled
© 2024 SURF