Project

Digitaal oefenen bij stottertherapie

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

In dit project is een prototype gebouwd voor een app die ingezet kan worden bij stottertherapie voor kinderen, Ssstutterfly genaamd. Bij reguliere stottertherapie dient de client oefeningen te doen die vaak eentonig, confronterend en saai zijn. Deze app is erop gericht om die oefeningen aantrekkelijker te maken en stottertherapie daarmee veel meer spelenderwijs te kunnen aanbieden aan kinderen. Samen met het bedrijf Cerca, de eigenaar van het ontwikkelde prototype en stottertherapeuten heeft het lectoraat Digitale Transformatie (voorheen lectoraat Personalised Digital Health) middels ontwerponderzoek ontwikkeld. Hierbij hebben in totaal totaal 25 studenten meegewerkt aan de ontwikkeling van een app. De zeven groepen van ook nog eens vier verschillende opleidingen (CMD, ICT, logopedie en communicatie) werkten allemaal aan een eigen onderdeel van het product.
Ssstutterfly is een app met oefeningen bij stottertherapie. De therapievorm waarbij deze app ontwikkeld is, is er op gericht dat de cliënt zich uiteindelijk vrij voelt om te spreken, ook als het stotteren niet volledig verdwijnt. Er is een inhoudelijk ontwerp gemaakt dat vervolgens is omgezet in visuele en technische ontwerpen en een bijbehorend volledig communicatieplan. Het resultaat is een functionerende app die dynamisch kan worden bijgewerkt via een inlogscherm. Het prototype wordt nu meer onder de aandacht gebracht zodat we feedback op vormgeving en inhoud kunnen gaan ophalen en verwerken en uiteindelijk een mooi product hebben wat zo goed mogelijk aansluit bij de behoeften van de gebruikers.


Description

Voor een geslaagde logopedische behandeling van mensen die stotteren is het van belang dat cliënten thuis regelmatig oefeningen doen. In de praktijk wordt dit vaak niet gedaan. Een belangrijke reden hiervoor is dat oefeningen voor logopedie vaak vermoeiend en niet leuk zijn om te doen. Het huidige project is er op gericht om te onderzoeken op welke manier een digitaal ondersteuningsproduct ingezet kan worden om het oefenen leuker en makkelijker te maken bij logopedie voor mensen die stotteren.
In een voortraject is onderzoek gedaan naar de technische en economische haalbaarheid van een digitaal product voor oefeningen gericht op stotteren (MIT19042, 2019). Deze haalbaarheidsstudie heeft onder meer aangetoond dat een digitaal ondersteuningsmiddel niet alleen gericht moet zijn op de therapeutische setting; patiënten/consumenten moeten de tool ook zelfstandig kunnen gebruiken. Het is daarbij van essentieel belang dat de cliënt op het goede moment ondersteuning vraagt van een therapeut.
Daarom willen onderzoekers van de Hanzehogeschool Groningen in samenwerking met stottertherapeuten en het bedrijfsleven nu onderzoeken hoe een digitaal product voor oefeningen bij stottertherapie aan tenminste twee doelstellingen kan voldoen: Enerzijds moet het de oefeningen die horen bij stottertherapie aantrekkelijker maken, zodat er thuis regelmatiger geoefend wordt. Anderzijds moet het product cliënten ondersteunen om zelf op het goede moment en op de goede manier hulp in te schakelen van de therapeut.
Beoogd wordt om een prototype te ontwikkelen over een deel van de oefeningen die als moeilijk en niet leuk worden ervaren en te testen of de oefeningen hiermee thuis vaker worden uitgevoerd. Daarnaast wordt beoogd om een methode te ontwikkelen en testen waarmee cliënten worden ondersteund om op het goede moment hulp in te schakelen. Aan beide voorwaarden moet worden voldaan voordat een product op de markt gebracht kan worden.



© 2024 SURF