Project

Een Waan-zinnige Route

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Voorafgaand aan het onderzoek was de doelgroep (de naasten) bekend. In het voortraject waren al veel
contacten gelegd met naasten om de eerste prototypen van het dialoogspel te testen.
Gedurende het haalbaarheidsonderzoek is aan de hand van kwalitatief en kwantitatief onderzoek verder
ingezoomd op de markt en de gebruiker. Door contact te leggen met grote zorginstellingen Arkin, Altrecht en het
AMC is onderzocht hoe het product zo goed mogelijk kan aansluiten bij de eindgebruiker. Daarnaast zorgt het
contact met grote zorginstellingen voor een directe mogelijkheid om via hun kanalen de gebruiker te bereiken. Aan
de hand van een blog op psychosenet is contact gezocht met gebruikers die buiten de GGZ staan. Hieruit kwam
mede naar voren dat er sterk behoefte is aan een simpel en laagdrempelige tool die in de veilige thuisomgeving
gebruikt kan worden. Door de ontwikkelingen van het COVID-virus is die vraag alleen maar gestegen en is sterk
naar voren gekomen dat een digitale variant van het product van toegevoegde waarde is. Hierdoor is binnen het
haalbaarheidsonderzoek onderzocht hoe dit vormgegeven kan worden.
‘Waan-zinnig gesprek’ is zowel sociaal als leerzaam. Er zijn geen soortgelijke producten op de markt
binnen het psychoseveld, waardoor het uniek is in zijn soort. Wel zijn er trainingen en literatuur om deze
gesprekstechnieken te leren, maar deze zijn vaak duur of voornamelijk gericht op de zorgprofessional. De grote
groep naasten wordt veelal vergeten. De omzetting naar een laagdrempelig en visueel prikkelend product wordt
dan ook met enthousiasme ontvangen bij de eindgebruiker en de verschillende zorginstellingen. Daarnaast zorgt
het product dat in de veilige thuisomgeving geoefend kan worden met emotioneel zware vraagstukken. Dit
verlaagt de drempel om ermee aan de slag te gaan. Een vereiste wat tijdens het marktonderzoek naar boven
kwam was de betaalbaarheid van het product. Hierdoor zijn in de productontwikkeling veel aanpassingen gedaan
ten opzichte van het originele concept. Om een financieel gezonde onderneming te kunnen starten en een product
te kunnen aanbieden die binnen ieders budget valt was het noodzakelijk om de productvorm zodoende aan te
passen dat het tegen een lage kostprijs geproduceerd kon worden. Daarom is uiteindelijk gekozen voor een vorm
bestaande uit enkel kaarten


Description

Schizofrenie is een zeer ernstige psychiatrische aandoening (EPA). Vaak worden mensen met schizofrenie onbegrepen en vallen ze buiten de boot op maatschappelijk/sociaal gebied. Naasten worden in dit proces onherroepelijk meegenomen. De onmacht en druk die ze ervaren is vaak zeer hoog, maar mogelijkheden om hier iets aan te kunnen doen zijn er nauwelijks. Het project ‘een waan-zinnige route’ onderzoekt d.m.v. de ‘LEAP-methode’ en ‘verbindende gesprekstechnieken’ hoe gamification van deze principes (serious games) ertoe kan leiden dat naasten hun dierbare beter kunnen begrijpen en helpen. M.b.v. een haalbaarheidsonderzoek beogen we het resulterende dialoogspel ‘een waan-zinnige route’ op de markt te brengen.



© 2024 SURF