Hoe dragen STERKplaatsen optimaal bij aan een passende en duurzame inzet van ervaringsdeskundigheid van mensen met een verstandelijke beperking?
Een STERKplaats biedt leer- werkplekken voor mensen met een verstandelijke beperking. Deze STERKstudenten volgen de opleiding en leveren een bijdrage aan het onderwijs aan toekomstige zorgprofessionals. Hoe dragen deze STERKplaatsen optimaal bij aan een passende en duurzame inzet van ervaringsdeskundigheid van mensen met een verstandelijke beperking? Met dit onderzoek zal dit worden geëvalueerd.
DoelBijdragen aan verduurzaming van ervaringsdeskundigheid van mensen met een verstandelijke beperking in de praktijk, door samen in een lerend netwerk te volgen of we het goede doen en waar nodig de aanpak aan te passen.
ResultatenDoor de STERKplaats te volgen middels onderzoek willen we inzicht krijgen in wat wel en wat niet bijdraagt aan de doelstellingen van de STERKplaats. Daarnaast beoogt het onderzoek concrete handvatten te bieden die direct bijdragen aan de dagelijkse praktijk van de STERKplaats. Denk aan wat er nodig is om de STERKstudenten zich thuis te laten voelen op de HU of op welke wijzen er het beste verbinding gemaakt kan worden met onderwijs- of onderzoeksactiviteiten.
Looptijd
01 februari 2021 - 01 februari 2024
Het participatieve actieonderzoek wordt uitgevoerd door social work studenten in samenwerking met het lectoraat Participatie, Zorg en Ondersteuning.