Project

Fact-checking reality: an experiential learning module

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

In dit project onderzoeken we hoe in het onderwijs cijferangst kunnen wegnemen.


Description

Cijfers, databestanden en statistieken zijn tegenwoordig onderdeel van de dagelijkse routine op journalistieke redacties. Het is van belang dat journalisten goede cijfermatige analyses kunnen maken, maar onderzoek in datajournalistiek onderwijs toont aan de studenten angsten hebben voor cijfers. In dit project wat we samen met de opleiding journalistiek doen, onderzoeken we hoe in het onderwijs cijferangst kunnen wegnemen en het werken met cijfers in journalistieke producties kunnen stimuleren.


In dit project onderzoeken we samen met de opleiding journalistiek, hoe in het onderwijs cijferangst kunnen wegnemen en het werken met cijfers in journalistieke producties kunnen stimuleren.

Doel

Doel van dit onderzoek is om een toolbox te ontwikkelen met onderwijsmethoden, werkvormen en tools die binnen opleidingen journalistiek door docenten ingezet kan worden om studenten te ondersteunen bij het maken van datarijke verhalen. 

Resultaten

Het project heeft geleidt tot een veel beter uitgewerkte leerlijn data met een goed gevulde toolbox voor studenten én docenten binnen de opleiding journalistiek.


Daarnaast zijn de volgende artikelen gepubliceerd over het onderzoek: 


  • Visualisaties en een journalistieke context maken werken met cijfers aantrekkelijk

  • Zoektocht: hoe krijg je studenten cijfernieuwsgierig?

  • Nieuwe journalistieke onderwijsmodule om data angst weg te nemen

  • Succesfactoren voor onderwijs in datajournalistiek

Looptijd


01 mei 2020 - 31 oktober 2020


Aanpak

Dit doen we door experiential learning toe te passen in medialabs. Het lectoraat doet onderzoek naar deze medialabs om interventie-advies te geven voor de volgende medialabs. Iedere keer worden er interventies toegepast om na te gaan wat werkt voor docent en student.



Comments for this item are disabled
© 2024 SURF