In het dagelijks leven komen we regelmatig getallen tegen, zeker in een financiële context. Om hier op een goede manier mee om te gaan is gecijferdheid nodig. In dit promotieonderzoek worden de verbanden tussen gecijferdheid en schulden onderzocht.
Het onderzoek richt zich op de vraag: welke aspecten van gecijferdheid, waarbij het er om gaat dat iemand niet alleen kennis en vaardigheden moet hebben om met getallen om te gaan, maar ook een positieve houding en hogere orde vaardigheden (deze aspecten zijn beschreven in het Common European Numeracy Framework), zijn gerelateerd aan het hebben van financiële problemen? Het doel van dit onderzoek is om beter te begrijpen waarom mensen in de schulden terecht komen, en hoe we dit kunnen voorkomen.
We onderzoeken de vraag door middel van een literatuuronderzoek, interviews en focusgroepgesprekken. Allereerst zal het literatuuronderzoek afgerond worden. De opgedane kennis zal getoetst worden en aangevuld worden door middel van de interviews. De focusgroepgesprekken zullen de opgedane kennis verdiepen, door het perspectief van de schuldhulpverlener toe te voegen.
This project has no products
Ongoing
Not known