Naar een virtuele leeromgeving voor het oefenen van lastige gesprekken voor fysiotherapeuten
Binnen het werkveld fysiotherapie worden veel gesprekken gevoerd met patiënten over chronische pijn. Aanleiding voor dit project vormen knelpunten in deze gesprekken die fysiotherapeuten benoemen. Zij bereiken in het gesprek vaak geen overeenstemming met de patiënt over de oorzaken van chronische pijn, terwijl die overeenstemming essentieel is voor het formuleren van een succesvol behandelingstraject. Zij willen daartoe hun gespreksvaardigheden trainen en versterken. Het doel van dit onderzoek is een online leeromgeving ontwikkelen waarin de fysiotherapeut samen met de patiënt komt tot gedeelde besluitvorming over de oorzaken én behandeling van chronische pijn.
Het cruciale probleem is dat de fysiotherapeut - bijvoorbeeld in het geven van uitleg over chronische pijn - niet aansluit bij de wijze waarop patiënten over hun klachten vertellen. Deze gemiste aansluiting leidt ertoe dat de doelen van de therapie niet worden behaald. Fysiotherapeuten geven aan handelingsverlegenheid te ervaren tijdens het voeren van gesprekken. Om de perspectieven van de patiënt op de chronische pijn goed naar voren te laten komen, moet de fysiotherapeut een actieve rol innemen. Zo kan gezamenlijk een behandelplan worden geconstrueerd dat aansluit bij de behoefte van de patiënt.
Dit project levert een prototype van een online leeromgeving in manieren waarop fysiotherapeuten deze gespreksproblemen kunnen verminderen, en hoe zij het gesprek met de patiënt zo kunnen inrichten dat gedeelde besluitvorming over de factoren die pijn beïnvloeden eerder wordt bereikt. Het verkrijgen van inzicht in de gespreksvoering, en de rol van de patiënt daarbinnen, zal het gesprek positief beïnvloeden.
Het project bestaat uit ontwerpgericht onderzoek naar de elementen die een online leeromgeving moet bevatten voor het oefenen van deze lastige gesprekken voor fysiotherapeuten. Op basis van testen en analyseren van leerprocessen in die leeromgeving wordt een concept virtual reality training ontwikkeld.
Binnen het werkveld fysiotherapie worden veel gesprekken gevoerd met patiënten over chronische pijn. Aanleiding voor dit project vormen knelpunten in deze gesprekken die fysiotherapeuten benoemen. Zij bereiken in het gesprek vaak geen overeenstemming met de patiënt over de oorzaken van chronische pijn, terwijl die overeenstemming essentieel is voor het formuleren van een succesvol behandelingstraject. Zij willen daartoe hun gespreksvaardigheden trainen en versterken. Het doel van dit onderzoek is een online leeromgeving ontwikkelen waarin de fysiotherapeut samen met de patiënt komt tot gedeelde besluitvorming over de oorzaken én behandeling van chronische pijn.
Het cruciale probleem is dat de fysiotherapeut - bijvoorbeeld in het geven van uitleg over chronische pijn - niet aansluit bij de wijze waarop patiënten over hun klachten vertellen. Deze gemiste aansluiting leidt ertoe dat de doelen van de therapie niet worden behaald. Fysiotherapeuten geven aan handelingsverlegenheid te ervaren tijdens het voeren van gesprekken. Om de perspectieven van de patiënt op de chronische pijn goed naar voren te laten komen, moet de fysiotherapeut een actieve rol innemen. Zo kan gezamenlijk een behandelplan worden geconstrueerd dat aansluit bij de behoefte van de patiënt.
Dit project levert een prototype van een online leeromgeving in manieren waarop fysiotherapeuten deze gespreksproblemen kunnen verminderen, en hoe zij het gesprek met de patiënt zo kunnen inrichten dat gedeelde besluitvorming over de factoren die pijn beïnvloeden eerder wordt bereikt. Het verkrijgen van inzicht in de gespreksvoering, en de rol van de patiënt daarbinnen, zal het gesprek positief beïnvloeden.
Het project bestaat uit ontwerpgericht onderzoek naar de elementen die een online leeromgeving moet bevatten voor het oefenen van deze lastige gesprekken voor fysiotherapeuten. Op basis van testen en analyseren van leerprocessen in die leeromgeving wordt een concept virtual reality training ontwikkeld, waarin het komen tot gedeelde besluitvorming centraal staat.