Project

Going Eco, Going Dutch

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

In Going Eco Going Dutch hebben vezel-, garen- en textielproducenten
en modebedrijven in samenwerking met Saxion en ArtEZ duurzame,
lokaal geproduceerde textiele vezels (als hennep en gerecyclede denim)
tot garens, weefsels en breisels verwerkt, en tot vermarktbare
(modische) producten. Doel: een circulaire (Going Eco), lokale (Going
Dutch) productieketen.
Waarom? Zowel in de textiel- en kledingsector als bij het grote publiek
groeit het besef dat de huidige mode- en textielsector niet houdbaar is.
Dit niet alleen vanwege de enorme belasting op het milieu, maar ook
vanwege de ontoelaatbare sociale problematiek in de productieketen die
vooral in lage-lonen-plaatsvindt (denk aan de RanaPlaza ramp). Echter:
voor zowel producenten als consumenten is het moeilijk om te
beoordelen wat goede duurzame keuzes zijn. Dat geldt voor de keuze
van materialen, oplossingsrichtingen in productieprocessen én
marketing- en verkoopbenaderingen. Deze laatste zijn mede de oorzaak
van overproductie én overconsumptie in de sector. Zowel jonge,
‘duurzame’ ontwerpers, als gevestigde bedrijven zijn dan ook op zoek
naar alternatieve materialen en productieprocessen, met informatie
over de werkelijke impact op de ecologische footprint en ondersteuning
in de ontwikkeling van duurzame designoplossingen en
marketingverhaal.
Het bijzondere van GoingEcoGoingDutch is dat alle partners vanaf het
begin samenwerkten in de ontwikkeling van een circulair proces; én dat
deze processtappen in samenhang onder de loep zijn genomen. Daarbij
is een bijzondere samenwerking in de keten tot stand gebracht, met
nieuwe inzichten in en invloed op het sluiten van de keten, waarbij
iedere partij nieuwe oplossingsrichtingen heeft ontdekt voor de verdere
verduurzaming van de eigen organisatie én voor de verduurzaming van
de gehele productieketen (keten-optimalisatie in plaats van suboptimalisatie
per stakeholder).
Het project heeft een aantal pilot-producten opgeleverd op basis van de
nieuw ontwikkelde materialen, ontwerpprincipes en brand-concepten en
heeft de 3e prijs gewonnen van de RAAK-Awards 2017.
Bedrijfspartners o.m.: Modint, AlconAdvies, Texperium, Stexfibers,
DeReuverBreifabriek, Knit-IT, VanDenAckerTextielfabriek,
EnschedeTextielstad, I-did, Beddinghouse, Moyzo, Tous-les-Chéris.
Voor meer info:
http://futuremakers.artez.nl/project/going-eco-going-dutch/
https://www.saxion.nl/designentechnologie/site/onderzoek/onderzoeksprojecte
n/GoingEcoGoingDutch/


Description

In de huidige Fast Fashion industrie blijft ruim dertig procent onverkocht. Daarnaast is de productie van textiel in verre landen ondoordoorzichtig en vindt die onder erbarmelijke omstandigheden plaats. Nederlandse producenten en (mode)labels krijgen nauwelijks greep op transparantie van de productie daar, maar missen ook het contact met de stofproducenten en de (vakmatige) dialoog hoe een stof eruit zou moeten zien. Vanuit deze behoefte zijn jonge, duurzame ontwerpers, maar ook gevestigde bedrijven op zoek naar duurzame, alternatieve stoffen die na gebruik van de consument ook weer via recycling in de keten kunnen worden gebracht. Daarbij hebben ze behoefte aan monitoring (wat is de werkelijke impact van de footprint) en ondersteuning in het vinden van marketing en duurzame designoplossingen.

Het Project Going Eco, Going Dutch is een internationaal gezien uniek pilotproject waarbij textielproducenten en modebedrijven in samenwerking met Saxion en ArtEZ duurzame, lokaal geproduceerde textiele vezels tot garens, weefsels en breisels ontwikkelen en deze verwerken tot marktklare (mode)producten. Bijzonder is dat alle partners vanaf het begin samenwerken in de ontwikkeling en dat alle stappen in het proces onder de loep worden genomen. Het project draait om 3 onderzoeksvragen:
Technische vraag: hoe kunnen we vanuit lokale vezels (hennep, wol en gerecyclede vezels) met lokale verwerkers en met input van modebedrijven een aantrekkelijk en hoogwaardig textiel maken. In welke kwaliteiten kan dat?; en wat is de feitelijke milieubelasting in cijfers?
Design vraag: In welke toepassingen (interieur, babykleding, haute couture, confectie) zijn de breisels en weefsels toepasbaar? EN: Hoe kunnen we duurzaam ontwerpen? Welke Design4Recycling principes moeten we in acht nemen om het product na gebruik weer in de keten terug te kunnen brengen? Welke factoren kunnen het ontwerp- en realisatieproces verduurzamen?
Branding & Marketing vraag: Hoe kan lokaliteit, materiaalhergebruik en duurzaamheid aantrekkelijk gecommuniceerd (gebrand) worden in een modemerk ? En wat is de concurrentiepositie van deze pilotproducten?

De resultaten zijn opschaalbaar EN kunnen in andere regio's in binnen- en buitenland worden toegepast. Belangrijkste feitelijke gegevens zoals ?do and don?ts en cijfermatige onderbouwing van kwaliteit en ecologische footprint zullen ?open source? met (inter)nationale partners gedeeld worden.
Het project past binnen de innovatieagenda van CLICKNL|NextFashion op het onderwerp Duurzaamheid en bij de CLICKNL-SRIA op de onderwerpen ?creating futures?, ?reinventing innovation?, ?business transformation?.



© 2024 SURF