Sport en bewegen stimuleert de vitaliteit, weerbaarheid en ontwikkeling van mensen. Het is daardoor een belangrijk medicijn in het voorkomen van gezondheidsproblemen, verminderde participatie en kwaliteit van leven. Rolstoelgebruikers hebben de minst actieve leefstijl in vergelijking met andere populaties met een beperking.
Handbiken is qua energieverbruik en schouderbelasting een gunstigere vorm van voortbewegen dan rolstoelrijden. Om rolstoelgebruikers een doel te geven om zelfstandig te gaan trainen in de handbike wordt jaarlijks de HandbikeBattle georganiseerd, een wedstrijd waarbij teams van oud-revalidanten een Oostenrijkse alp bedwingen. Deelnemers zijn onervaren en moeten hier, met advies vanuit het revalidatiecentrum, serieus voor trainen.
Een belangrijk aandachtspunt bij het trainen voor de HandbikeBattle is het voorkomen van overbelastingsklachten. Rolstoelgebruikers zijn immers ook in het dagelijks leven afhankelijk van hun bovenlichaam. Vanuit de begeleidingsteams van de handbikers liggen er nog veel vragen over het optimaal trainen van deze doelgroep aangezien er nog weinig over bekend is voor deze groep en de balans tussen belasting-belastbaarheid complex is. Hiermee samenhangend, is er eveneens weinig bekend over wat de optimale handbike-afstelling is voor de gebruiker om overbelastingsklachten te voorkomen.
Het doel van dit onderzoek is om de participerende revalidatiecentra, trainers van rolstoelgebruikers, en handbikeleveranciers in staat te stellen om maatwerk te leveren bij het geven van trainingsadvies en het goed passend maken van de handbike aan de gebruiker.
In dit KIEM-project worden vragen en kennis wat betreft training en handbikepassing geïnventariseerd bij revalidatiecentra, de (aangepaste) sport, handbikeleveranciers en m.b.v. literatuur. Met deze informatie zal er vervolgens 1) een app worden ontwikkeld om rolstoelactiviteiten in het dagelijks leven, trainingen en overbelastingsklachten te kunnen monitoren; 2) een technische tekening van een handbike-testopstelling worden gemaakt; en 3) een RAAK-PRO aanvraag worden geschreven waarin, m.b.v. de app en de handbike-testopstelling, de optimale training en handbikeconfiguratie worden onderzocht.