De pilot Innovatietraineeship, gestart in 2021, had als doel het innovatievermogen van het MKB te versterken. Het project stimuleerde studenten om eerst een innovatieve afstudeeropdracht bij een MKB-bedrijf uit te voeren en daarna, in een traineeship van een jaar, de implementatie daarvan te verzorgen. De doelstellingen van de pilot waren drieledig:
1. Het vergroten van het innovatievermogen van het MKB.
2. Het bieden van loopbaanperspectieven in het MKB voor HBO-studenten.
3. Het bevorderen van nauwere en duurzamere relaties tussen HBO-instellingen en het MKB.
De Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft diverse aanpassingen in het programma doorgevoerd om deze doelstellingen te bereiken. In de initiële vorm van het Innovatietraineeship, waarin een afstudeeropdracht werd gecombineerd met een jaar dienstverband bij de opdrachtgever, was niet goed werkbaar. Echter, er zijn in de laatste fase meer positieve resultaten geboekt.
Een van de grootste successen was de intensivering van de samenwerking met MKB-bedrijven binnen het domein Food. Daarnaast werd het multidisciplinair werken tussen studenten en onderzoekers binnen ditzelfde domein als zeer waardevol ervaren. Deze vernieuwde samenwerking heeft bijgedragen aan het behalen van de centrale doelstellingen, ondanks dat de oorspronkelijke vorm van het traineeship werd losgelaten.Er is geleerd dat zowel voor MKB-ers als studenten een commitment van een zowel een stage als een (1 jarige) vervolgopdracht te veel gevraagd is. Studenten willen nog niet kiezen voor een aanstelling na hun afstuderen en bedrijven hebben hiervoor het geld niet beschikbaar. De beschikbare subsidies waren ontoereikend (te laag bedrag) of niet passend zodat er geen aanspraak op gemaakt kon worden. De bedrijfsvoering bij kleine MKB-ers is zo veranderlijk dat het niet altijd een goede werkomgeving voor onervaren studenten die een innovatie (meestal los van de going concern) moeten gaan onderzoeken en implementeren. We hebben geleerd dat een stage/afstudeeropdracht wel potentie heeft tot ‘innovatie-middel’ voor het MKB: 1) het kost het MKB bedrijf minder geld, 2) de student heeft een ‘stabiel vertrekpunt’ (school) en 3) het is organisatorisch makkelijker om studenten vanuit het onderzoek (experts) te ondersteunen dan wanneer de studenten al werkzaam zijn bij het MKB. De waan van de dag en de afstand tussen school en het werkende leven, lijkt op papier niet groot maar in de praktijk wel. Zo is bijvoorbeeld het inplannen van structurele bijeenkomsten lastig omdat het werk van de student te grillig is. En bij stage/afstudeeropdrachten kan dit wel gerealiseerd worden omdat de student uiteindelijk door school beoordeeld wordt en het niet om ‘een echte baan’ gaat voor de student.
De Hogeschool van Amsterdam gaat in februari 2021 van start met de uitvoering van een nieuw instrument dat onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven aan elkaar koppelt: de innovatietrainee. Het instrument dient de onderzoeksrelatie tussen de hogeschool en MKB partijen te versterken. Anderzijds is het een aanvulling op het bestaande onderwijs en biedt het studenten een unieke mogelijkheid om meer uit hun studie te halen. In totaal zullen 15 innovatietrainee-trajecten uitgevoerd worden: stagiaires gaan voor een half jaar aan de slag met een onderzoeksvraag van participerende bedrijven en als trainees bij deze bedrijven nog een jaar door met het onderzoek. Onderzoekers van de HvA bieden individuele begeleiding. Tevens is er voor de stagiaires / trainees een begeleidingsprogramma in groepsverband (diverse cohortbijeenkomsten met peer-intervissie en masterclasses) en een ondersteunend aanbod voor de participerende bedrijven. Het project betreft een pilot en wordt daarom intensief gemonitord, in samenwerking met Regieorgaan-SIA en andere hogescholen die aan de uitvoering van de regeling deelnemen. De laatste trajecten zullen eind 2022 worden afgerond. De (monitorings) rapportages over het project worden uiterlijk begin 2023 opgeleverd.