Project

Immersiviteit in de creatieve industrie

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Dit onderzoek beoogt te verkennen welke vormen van immersiviteit worden toegepast binnen de Creatieve Industrie


Description

De huidige digitale en technologische ontwikkelingen maken een andere, meer immersieve, beleving van mediaproducties mogelijk. Binnen de verschillende disciplines van de Creatieve Industrie zorgt een combinatie van storytelling, interactie en technologie in producties ervoor dat het publiek de ervaring heeft zich in een fictieve wereld te bevinden. 

Doel

Dit onderzoek verkent welke vormen van immersiviteit worden toegepast binnen de Creatieve Industrie, en of er mogelijkheden zijn voor vergelijkbare toepassing in journalistieke producties. Welke immersieve producties zijn er, en hoe zijn deze ontwikkeld en uitgevoerd?


Hierbij wordt gekeken naar de waarden en randvoorwaarden die binnen de sectoren van belang zijn. In hoeverre spelen bijvoorbeeld onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie een rol bij immersieve producties in de Creatieve Sector? Uitgangspunt van het onderzoek is dat er bij de producties in hoge mate gebruik wordt gemaakt van storytelling en interactie, vaak in combinatie met nieuwe technologie.

Resultaten

Dit onderzoek loopt momenteel nog. Bekijk de volgende blogs rond dit project:


  • Immersieve productie laat deelnemers ervaren hoe social media manipuleren

  • Crisis biedt ruimte voor cross-overs en innovatie

  • De flexibele grenzen van de creatieve industrie

Looptijd


01 oktober 2019 - 30 november 2020


Aanpak

In het onderzoek wordt gekeken wat de verschillende disciplines in de Creatieve Industrie onder immersiviteit verstaan, en uit welke elementen dat bestaat.


Interviews met makers en experts van immersieve producties binnen de Creatieve Industrie zullen uitwijzen welke motivatie en randvoorwaarden een rol hebben gespeeld ontwikkelen.



Comments for this item are disabled
© 2024 SURF