Het leren en werken op scholen met een heterogene leerlingenpopulatie is complex. Leraren proberen leerlingen van ieder niveau uit te dagen. Dit vraagt vaak om professionalisering, die gericht is op goed leren omgaan met verschillen tussen leerlingen. Bij voorkeur wordt dit binnen de school georganiseerd.
Met dit onderzoek willen we het leren van leerlingen, het professionaliseren van leraren en het organiseren van professionaliseren rondom heterogeniteit in kaart brengen. Dit gaan we doen op Academie Tien, een innovatieve school voor voortgezet onderwijs die bewust kiest voor heterogeen groeperen in de onderbouw. De school heeft een eigentijdse visie op leren en ontwikkelen. Er is sprake van gelaagdheid: hetgeen voor de leerlingen geldt, kan niet los staan van professionalisering van collega's en van schoolontwikkeling.
Deze case study resulteert in een portret. Dit portret:
Het portret "Een integrale kijk op leren en professionaliseren: een portret over het heterogene onderwijs van Academie Tien" is hier te downloaden en lezen.
Er worden gegevens verzameld door:
This project has no products
Finished
Not known