Onderwijsinnovaties ontstaan onder andere doordat docenten innovatief werkgedrag vertonen door ideeën te generen, te promoten en te realiseren. Er is weinig specifiek onderzoek gedaan naar de doelgroep startende docenten en hun innovatieve werkgedrag en welke factoren dit beïnvloeden. Terwijl voor innovatie van het onderwijs ook hun kwaliteiten nodig zijn.
Het project beoogd inzicht te geven in de wijze waarop startende docenten in het voortgezet onderwijs innovatief gedrag invullen en welke persoonlijke en organisatorische factoren van invloed zijn op dit innovatief gedrag.
De opgedane inzichten kunnen door (opleidings)scholen worden gebruikt om bijvoorbeeld begeleidingsprogramma’s van startende docenten aan te passen zodat optimaal gebruik gemaakt wordt van het innovatief potentieel van startende docenten in het voortgezet onderwijs.
Bij vijf opleidingsscholen worden verschillende startende docenten geïnterviewd om zicht te krijgen op hun perceptie van hun innovatief gedrag en beïnvloedende factoren. De methode die gevolgd wordt is een meervoudige gevalsstudie.
This project has no products
Finished
Not known