In april 2021 is het KIM project met een Kick-Off van start gegaan. Projectmanagement was in handen van de Hogeschool Inholland. Deelnemende participanten waren het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), de Nederlandse Vereniging voor Radiologie (NVvR), de Nederlandse Vereniging voor Medische Beeldvorming en Radiotherapie (NVMBR), Fontys Hogeschool, Hogeschool Rotterdam en het Erasmus MC.
In Nederland hebben Medisch Beeldvormende en Bestralingsdeskundigen (MBB-ers) een opleiding Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT) op BSc niveau gevolgd aan een van de hogescholen met een MBRT-opleiding (Inholland, Fontys of de Hanzehogeschool).
Artificial Intelligence (AI) heeft de laatste jaren het werkveld van de MBB’ers ingrijpend veranderd, maar zij zijn in hun opleiding MBRT niet in aanraking gekomen met AI. Daarmee is een handelingsverlegenheid ontstaan.
Het KIM project heeft zich met name gericht op het dichten van bovengenoemd kennishiaat van MBB-ers die ertoe moet leiden dat MBB-ers nu en in de toekomst niet alleen verantwoord met AI om kunnen gaan, maar ook een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van het werkveld met AI.
Binnen KIM is met behulp van een systematische inventarisatie van literatuur en vertaling hiervan naar de Nederlandse situatie met behulp van focusgroepen, een visiedocument opgesteld over AI voor MBB-ers nu en in de toekomst. Met deze informatie en middels interviews met MBB-ers uit het werkveld en vragenlijsten aan MBRT-studenten zijn er online instructies ontwikkeld in de vorm van een e-learning; Kunstmatige Intelligentie voor de MBB’er (KIM) op HBO niveau voor MBB-ers en een geschreven opzet voor een gevorderdenmodule op post-HBO niveau zodat MBB-ers praktisch een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van hun werkveld met AI. Een online versie van de gevorderdenmodule is nog in ontwikkeling. Zowel deze module als de eerder genoemde e-learning zullen worden gebruikt in het MBRT onderwijs over AI.
Het project KIM-Kunstmatige Intelligentie voor MBB’ers richt zich op de handelingsverlegenheid van Medisch Beeldvormings- en Bestralingsdeskundigen (MBB’ers) ten aanzien van Kunstmatige Intelligentie (Artificial Intelligence of AI).
AI heeft de laatste jaren de radiologiewereld ingrijpend veranderd. Ook het werk van MBB’ers verandert daardoor sterk. AI wordt namelijk niet alleen ingezet voor beeldherkenning en diagnose, maar bijvoorbeeld ook voor workflow management, voor reconstructie van CT-beelden en voor automatische planning van radiotherapie. Dat is het werkterrein van MBB’ers, maar zij zijn in hun opleiding Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT) niet in aanraking gekomen met AI. Daarmee ontstaat een handelingsverlegenheid waarvan zowel MBB’ers zelf als stakeholders zoals afdelingshoofden, directeuren en AI-experts aangeven dat die moet worden aangepakt. Dit moet ertoe leiden dat MBB’ers nu en in de toekomst niet alleen verantwoord met AI kunnen omgaan, maar ook een bijdrage kunnen blijven leveren aan de ontwikkeling van het werkveld.
Om dit voor elkaar te krijgen is een sterk projectconsortium geformeerd bestaande uit hogescholen met een MBRT-opleiding, de beroepsverenigingen van MBB’ers (NVMBR) en radiologen (NVvR), Erasmus MC en het RIVM. Daarnaast is een adviesraad geformeerd met gerenommeerde AI-experts uit diverse gremia. Voor de succesvolle invulling van het AI kennishiaat is een tweetraps actieplan opgesteld: (1) Na een systematische inventarisatie van de state-of-the-art of AI voor radiologische doeleinden wordt een visiedocument opgesteld over AI voor MBB’ers nu en in de toekomst en (2) de zorgvuldig getoetste visie wordt omgezet in een protocol met twee online instructieprogramma’s: een introductie in AI op HBO niveau voor MBB’ers (i.o.) om het kennishiaat te dichten en een gevorderdenmodule op post-HBO niveau zodat MBB’ers een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van hun werkveld met AI.