Van najaar 2019 tot de zomer van 2022 heeft het Lectorenplatform Circulaire Economie bijgedragen aan de versnelling van de transitie naar een circulaire economie. Daarvoor werkten 14 hogescholen samen in praktijkgericht onderzoek naar een vijftal thema’s. Op het thema onderwijs werd, op basis van de behoefte van het ministerie van I&W om meer jongeren bij de circulaire transitie te betrekken het programma Leadership for the Circular Transition ontwikkeld. Bij het thema ‘bouw’ stonden drie thema’s centraal: wet- en regelgeving, de human capital agenda en de ‘human centric approach’. Bij een bijeenkomst rondom de financiering van circulaire initiatieven bleek dat financiering van een bekend circulair verdienmodel als product-as-a-service, veelal onmogelijk is. Reden om dit uit te werken in een Raak-mkb onderzoek met een aantal hogescholen en bedrijven. Bij het thema ‘textiel’ werd vooral de hele keten bekeken en daarbij bleken bij een aantal hogescholen al mooie initiatieven te lopen, maar dat gold evenzeer voor een aantal circulaire bedrijven die van circulariteit al hun dagelijks werk maakten. Dat neemt niet weg dat dat van een leien dakje ging, ook hier reden om nader onderzoek op te starten. In het thema ‘impact meten’ werd tenslotte meer intern gekeken naar de vraag hoe je een lectorenplatform zo kunt opzetten dat je ook daadwerkelijk impact hebt. Voor het lectorenplatform bleek die impact uit de publicaties, nieuwe onderwijsprogramma’s, samenwerking met bedrijven en ontwikkelde instrumenten. De lectoren in het platform hebben als ambitie om de transitie naar een circulaire economie te versnellen en gaan hier mee door, omdat er immers nog veel is op te lossen.
Het lectorenplatform CE ontstond in 2017 uit de behoefte een podium te hebben voor kennisuitwisseling en samenwerking in een tot dan toe versnipperd onderzoeksveld. Het platform is hierin geslaagd maar ziet nog volop mogelijkheden om haar rol te versterken. Enkele redenen zijn:
Overheden ondersteunen een stevige agenda voor onderzoek. Er komen meer internationale, Rijksbrede en regionale programma’s voor de circulaire economie en er worden veranderingen in regelgeving bestudeerd (grondstoffenakkoord, energieneutraliteit, keurmerken voor duurzaamheid).
Het thema circulaire economie met ‘wicked problems’ als klimaatverandering moet multidisciplinair benaderd worden omdat het zowel technische, maatschapp- elijke, juridische, psychologische, ecologische als economische elementen in zich heeft. Multidisciplinaire samenwerking is dus noodzakelijk en kan nog beter.
Lectoren hebben invloed op de opleiding van nieuwe professionals en vorming van hun duurzame bewustzijn. Door praktijkgericht onderzoek in verbinding met onderwijs uit te voeren zorgen zij ervoor dat nieuwe generaties studenten worden opgeleid met denkwijzen en instrumenten voor een circulaire economie.
De focus ligt in de vervolgfase op het hebben van impact via concrete projecten, in grotere programma’s en door verbindingen met nieuwe partijen. We investeren in het (door)ontwikkelen van methodieken, instrumenten en tools - zoals circulaire business modellen, meervoudige waardenmodellen, circulaire financieringswijzers en circulaire scorecards. Deze testen we in ‘living lab’-achtige settingen.
Avans en Het Groene Brein zorgen wederom voor de aansturing. De samenwerking wordt uitgebreid door samen te werken met andere lectorenplatforms, waaronder Logistiek, Biobased Economy en Urban Energy en NADR (creatieve industrie). Samenwerking biedt mogelijkheden voor crossovers in onderzoek en versterkt de kennisbasis. Het platform staat zo voor stevige kennisdisseminatie naar onderwijs en praktijk. Ondermeer via de kenniskaart die in de opstartperiode is ontwikkeld, professionele, wetenschappelijke publicaties en bijeenkomsten. In openleeromgevingen worden leerpakketten aangeboden die inzetbaar zijn bij de ontwikkeling van onderwijsmodules, onderwijsmethodes en MOOC’s gericht op transitie naar een CE.