Het Lectorenplatform Delta- en Watertechnologie is toegankelijk voor lectoren binnen het thema Water. Na aanvang is het aantal betrokken lectoren toegenomen. Enerzijds is er sprake van verbreding binnen de deelnemende hogescholen (HZ, VHL, Saxion, NHL, Hanze en HRO) door aansluiting vanuit aanpalende vakgebieden, zoals landschapsarchitectuur en civiele techniek. Anderzijds zijn nieuwe hogescholen aangesloten, te weten HAN University of Applied Sciences en AERES Hogeschool. Verkennende gesprekken worden gevoerd met o.a. De Haagse Hogeschool en Hogeschool van Amsterdam.
Kenmerkend voor de werkwijze van het Lectorenplatform is de stakeholderbetrokkenheid. Vanuit het Lectorenplatform zijn living labs opgezet waarin bedrijven, overheden, burgers en kennisinstellingen samenwerken, zie ook https://deltaplatform.nl/. Living labs blijken een goed middel om binnen een breed partnerschap en vanuit een gedeelde stip op de horizon complexe water gerelateerde vraagstukken op te halen en te vertalen naar praktijkgericht onderzoek. Binnen dit onderzoek wordt in veel gevallen samengewerkt met universiteiten en andere kennisinstituten. Dergelijke samenwerking is mede door interventie vanuit het Lectorenplatform gegroeid.
Zo wist het Lectorenplatform zich nationaal te profileren met zitting name in de voorbereidings-commissie van het NWO-programma “Living Labs in de Dutch delta”: voor het eerst in de NWO-geschiedenis konden alleen aanvragen met prominente HBO-betrokkenheid worden gehonoreerd.
Het Lectorenplatform is transparant doordat informatie over living labs, projecten en lectoren gedeeld wordt via, door Delta Platform speciaal ingerichte kanalen, zoals de website van Delta Platform en social media. De website van het Delta Platform is nu zodanig ontwikkeld en opgebouwd dat ook het Lectorenplatform optimaal kan worden promoot, experts, kennis en activiteiten zichtbaar zijn. De communicatie is steeds in ontwikkeling. Recent is de communicatie via nieuwsbrieven en video’s opgestart.
Het accent ligt nu op het aangaan van verbindingen en cross-overs binnen de water-gerelateerde missies binnen thema Landbouw, Water en Voedsel. Hiertoe zijn ook (bestuurlijke) afspraken gemaakt tussen Delta Platform, CEW, NWO/SIA en TSW. In een volgende fase zal nadrukkelijk de verbinding met het groene domein gezocht worden waarmee één breed hbo-consortium ontstaat ten behoeve van het genoemde thema.
Internationaal boekte het Lectorenplatform resultaat met het ANGIN project; met steun van KNAW werd “Living Lab Water Indonesia” opgericht.
2. Thematisch programmeren en valideren
In de eerste fase lag de focus op de ontwikkeling van een structuur en werkwijze waarbinnen lectoren vraagstukken oppakken: living labs. In de volgende fase zijn de inhoudelijke thema’s bepaald: de water gerelateerde vraagstukken uit de missies C, E en F binnen het thema Landbouw, Water en Voedsel (L,W,V) uit het missie gedreven Innovatiebeleid. Via Delta Platform en CEW heeft het Lectorenplatform invloed uitgeoefend op de betreffende KIA. Een roadmap is opgesteld om te komen tot een krachtige onderzoeksagenda namens de hogescholen in de vorm van praktisch geformuleerde programma’s als bijdrage aan de missies C, E en F. Hierdoor heeft het HBO praktijkgericht onderzoek een veel stevigere positie dan in het ‘oude’ innovatiebeleid. Daarmee maakt het praktijkgericht onderzoek structureel deel uit van de kennisketen Water.
Het Lectorenplatform kent 14 gezamenlijke onderzoeksprojecten met samenwerking tussen minimaal 2 hogescholen. Hiermee is een basis gelegd voor de verder gezamenlijke programmering.
Tot nu toe worden onderwerpen als validatie en kwaliteitsverbetering binnen hogescholen individueel opgepakt. Bezien wordt of bijvoorbeeld binnen een Sprong-project, ook deze onderwerpen hogeschool-overstijgend binnen het Lectorenplatform verband opgepakt kunnen worden.
3. Organiserend vermogen
In de afgelopen jaren is het Lectorenplatform onderdeel van Delta Platform geworden. Delta Platform is een krachtig voertuig om de effectiviteit en daadkracht van het Lectorenplatform te continueren en te vergroten. Delta Platform levert organiserend vermogen om de structuur van living labs gekoppeld aan de water gerelateerde missies te bouwen en te onderhouden, door ambassadeurschap te creëren en het Lectorenplatform nationaal te vertegenwoordigen en door lectoren te ontzorgen. Door integratie met Delta Platform is het Lectorenplatform tevens verzekerd van professionele projectleiding en communicatie. De lectoren hebben uit hun midden een voorzitter en trekkers per missie gekozen zodat vanuit een sterke, goed ondersteunde kern het Lectorenplatform werkt aan de gezamenlijke agenda.
gezamenlijke agenda.
Verduurzaming van het Lectorenplatform heeft daarnaast plaatsgevonden door aansluiting te vinden bij drie missies binnen de kennisagenda Landbouw, Water en Voedsel. Hierdoor heeft ook verbreding van deelname plaatsgevonden binnen de deelnemende hogescholen en nieuw aangesloten hogescholen.
In de afgelopen periode is met name op regionaal niveau gewerkt aan nieuwe financieringsbronnen met als insteek meerjarenprogramma’s. Zo is een regiodeal van 9 miljoen euro ten goede gekomen aan het Living Lab Friesland. Voor de Zuidwestelijke Delta is vanuit de Provincie Zeeland voor de komende jaren € 10 miljoen gereserveerd ten behoeve van grensoverschrijdend onderzoek op de thema’s Landbouw, Water en Voedsel. Recent is bekend gemaakt dat Zeeland een Delta Kenniscentrum krijgt met een budget van 68 miljoen voor 10 jaar. Prakrijkgericht onderzoek is een essentieel onderdeel van dit Kenniscentrum.
o Het kost veel tijd en energie om elkaar en elkaars expertise en wereldbeelden te leren kennen en begrijpen alvorens een gedeeld wereldbeeld ontstaat. Pas daarna ontstaat ruimte en draagvlak voor een echte gezamenlijke agenda.
o Het is een uitdaging om de juiste balans te vinden tussen wat lectoren zelf doen (draagvlak) en wat vanuit ondersteuning komt (ontzorgen).
o Het platform is een nuttig instrument om lectoren samen te brengen en heeft er toe bijgedragen dat het blauwe hbo nu als één consortium naar buiten treedt en binnen het waterspeelveld in toenemende mate als zodanig herkend en geaccepteerd wordt.
Beschrijving: Hoe ziet het platform zijn toekomst en welke ondersteuning kan Regieorgaan SIA daarbij leveren
Een recente ontwikkeling -waarin blijvende ondersteuning van SIA wordt voorzien- is de samenwerking tussen Delta Platform, CEW, NWO/SIA en de Topsector Water & Maritiem op een routekaart om met relevante spelers uit de gouden water-driehoek structurele partnerschappen en commitment aan te gaan. Dat commitment bestaat onder andere door hbo-deelname op te nemen als criterium in calls, door Delta Platform en CEW, inclusief het Lectorenplatform te benutten als ‘hbo-loket’ voor het uitzetten van onderzoeksvragen en door financieel te participeren in de onderzoekinfrastructuur, onder andere binnen een Sprong-aanvraag.
De ambitie van het lectorenplatform Delta en Water technologie is om de kennisontwikkeling, innovaties te bevorderen via praktijkgericht onderzoek rond maatschappelijke uitdagingen door:
• samenwerking tussen het hoger onderwijs, de sector, kennisinstituten en maatschappelijke organisaties te bevorderen en
• experimenteerruimte te creëren voor de ontwikkeling van concrete oplossingen.
Deze ambitie wordt gerealiseerd in de context van Living Labs en moet leiden tot exporteerbare toepasbare innovaties in (stedelijke) delta’s en daarmee versterking van de kennisinfrastructuur en de marktpositie van de Nederlandse delta- en watertechnologiesector.
Door het initiëren, coördineren en uitvoeren van gebruikers georiënteerd en praktijkgericht onderzoek, onderwijs en training wil het lectorenplatform een bijdrage leveren aan een duurzame benutting van delta’s en de daarbij horende ecosysteemdiensten.
Het doel van het platform is:
• leveren bijdrage uitvoering Kennis-en innovatie agenda DT/WT
• het bevorderen van kennisontwikkeling en innovaties door samenwerking in een open netwerk en door middel van living labs
• versterken positie van praktijkgericht onderzoek in de kennisketen
• bundelen van krachten voor deelname aan Europese kennisprogramma’s
• professionalisering docent en student via een human capital agenda
• vergroten van de interne en externe zichtbaarheid resultaten.