Project

Leeromgevingen ontwerpen op associate degree-niveau

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Hogeschool Utrecht zet hoog in op tweejarige Associate degree-opleidingen. Maar hoe ontwerp je een goede Ad-opleiding?


Description

Hogeschool Utrecht zet hoog in op praktische, tweejarige Associate degree-opleidingen. Maar hoe ontwerp je een goede Ad-opleiding? Het lectoraat Beroepsonderwijs werkt samen met Instituut voor Associate degrees (IAD) aan ontwerpkennis over leeromgevingen op niveau 5.

Doel

Er is weinig onderzoek gedaan naar Associate degree-onderwijs (Ad-onderwijs) in het hbo. Dit zijn praktische, tweejarige opleidingen op niveau 5. Om ontwikkelaars van nieuwe Ad-opleidingen te ondersteunen, werken we aan ontwerpkennis.


We willen een bijdrage leveren aan toekomstbestendig hbo-onderwijs, waarin de samenwerking tussen opleiding en het regionale werkveld centraal staat.

Resultaten

In dit project ontwikkelen we samen met het Instituut voor Associate Degrees ontwerpkennis over leeromgevingen op niveau 5. We werken aan de volgende resultaten:


  • Een theoretische onderbouwing voor leeromgevingen op niveau 5 (Ad);

  • Een globale inventarisatie van de didactiek van Ad-onderwijs in Nederland;

  • Een instrument dat door ontwikkelaars van Ad-opleidingen wordt ingezet om het ontwerp van leeromgevingen op niveau 5 te optimaliseren.

Looptijd


01 november 2018 - 01 augustus 2021


Aanpak

Er is samengewerkt aan een theoretische onderbouwing en een overzicht van didactische aanpakken van andere Ad-opleidingen in Nederland. Een ontwerpspiegel wordt gebruikt om Ad-opleidingen vorm te geven en verder te optimaliseren.

Meer lezen
  • Lees meer over de theoretische onderbouwing: Is het Associate degree-onderwijs klaar voor de toekomst?;

  • Lees meer over het gebruik van de ontwerpspiegel: De ontwerpspiegel: instrument voor reflectie ontwerp Ad-leeromgevingen;

  • Bekijk het antwoord van de NRO Kennisrotonde op de vraag Welke kenmerken van de leeromgeving en welke aanpakken in een associate degree-opleiding bevorderen studiesucces van studenten afkomstig uit het mbo?;

  • Luister de podcast over de ambities van de Hogeschool Utrecht bij het Instituut voor Associate degrees in samenwerking met het Kenniscentrum Leren en Innoveren.



Comments for this item are disabled
© 2024 SURF