Project

LS4VET – middels Lesson study het beroepsonderwijs verbeteren

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Een veelbelovend model voor de professionele ontwikkeling van docenten/opleiders, gebaseerd op diepgaande samenwerking tussen docenten/opleiders en gericht op het verbeteren van het leren van studenten, is Lesson Study. Lesson Study wordt echter nauwelijks in het mbo toegepast. Met het Europese LS4VET-project gaan we de Lesson Study methode aanpassen en geschikt maken voor het mbo.


Description

Een veelbelovend model voor de professionele ontwikkeling van docenten/opleiders, gebaseerd op diepgaande samenwerking tussen docenten/opleiders en gericht op het verbeteren van het leren van studenten, is Lesson Study. Lesson Study wordt echter nauwelijks in het mbo toegepast. Met het Europese LS4VET-project gaan we de Lesson Study methode aanpassen en geschikt maken voor het mbo.

Doel

Het doel is om een diepgaande en duurzame impact te bereiken - dat wil zeggen,

verbetering van de kwaliteit van het onderwijs – bij mbo’s die de methode

toepassen.

Aanpak

Projectleden zijn onder meer hoger onderwijsinstellingen met

vooraanstaande onderzoekers en lerarenopleiders die ervaring hebben met

Lesson Study. Elke hogeschoolinstelling werkt samen met partner MBO-

instelling die op zoek is naar effectieve manieren om de samenwerking

tussen hun docenten en het beroepsonderwijs te verbeteren.

Relevantie

Het korte termijn resultaat van het project is een methode en een handboek van

een effectief docentprofessionaliseringsmodel, Lesson Study, dat specifiek is

gericht op het mbo. De resultaten zullen publiekelijk toegangkelijk zijn. Het lange

termijn resultaat is dat het LS4VET-project docenten/opleiders van mbo’s wil

ondersteunen bij het vormen van professionele leergemeenschappen door ze de

Lesson Study-methode en een bijpassende toolkit aan te bieden.

Looptijd


01 september 2020 - 31 augustus 2023


Resultaten

In het project ontwikkelen we een:

1. Model - een theoretisch model dat richtlijnen biedt voor Lesson Study in

het mbo

2. een online cursus

3. Storyboard and Toolkit

4. eBook - een handboek voor docenten/opleiders en managers binnen het

mbo


  Samenwerking met kennispartners

Stichting Landstede (Netherland)


ELTE Eötvös Loránd University Institute of Intercultural Psychology and Education (Hungary) – project coordinator


iTStudy Hungary Educational and Research Centre Ltd. (Hungary)


Neumann János Computer Science Technical School (Hungary)


Pedagogische Hochshule Niederösterreich (Austria)


Vocational School Baden Lower Austria (Austria)


Universita ta Malta (Malta)


Institute of Tourism Studies (Malta)



Comments for this item are disabled
© 2024 SURF