De gemeente Amersfoort streeft naar gelijke kansen in het onderwijs en wil een onderzoek laten doen naar het beleid en de praktijk van de aanmelding en inschrijving bij de Amersfoortse basisscholen. Dit onderzoeksproject onderzoekt dit en bekijkt of er daarbij sprake van een gelijk speelveld voor ouders bij de wettelijke inschrijving van hun kind op 3-jarige leeftijd en bij zij-instroom.
De doelstelling van dit onderzoek is om in kaart te brengen hoe het beleid en de praktijk van aanmelden en inschrijven eruit ziet op basisscholen in Amersfoort en of er daarbij sprake is van een gelijk speelveld voor ouders bij de wettelijke inschrijving van hun kind op 3-jarige leeftijd en bij zij-instroom.
De volgende onderdelen worden meegenomen in dit onderzoek:
Om het beleid en de praktijk rondom het aanmelden en inschrijven van leerlingen in kaart te brengen worden achtereenvolgens (a) websites en beleidsdocumenten van de schoolbesturen geanalyseerd, (b) semi-gestructureerde interviews met schoolleiders en (c) semi-gestructureerde interviews met ouders gehouden en geanalyseerd.
This project has no products
Finished
Not known