In Nederland groeit het besef dat het enkel versterken van natuurgebieden niet genoeg is om de biodiversiteitscrisis aan te pakken. Onze economie, voedselvoorziening en gezondheid zijn afhankelijk van een goed werkend ecosysteem. Bedrijven hebben hier een aanzienlijke impact op en kunnen een belangrijke rol spelen in het herstel van biodiversiteit en het realiseren van veerkrachtige ecosystemen. Na duurzaamheid ontdekken steeds meer bedrijven natuurinclusiviteit als een essentiële voorwaarde voor een gezonde bedrijfsvoering, wat wel een gedragsverandering vereist. Werkgevers kunnen positieve veranderingen stimuleren door medewerkers bewust te maken van de voordelen van natuurbehoud en duurzame praktijken, en door een werkomgeving te creëren die het belang van de natuur ondersteunt.
Aeres Hogeschool (penvoerder), Hanze Hogeschool, Hogeschool Utrecht en Hogeschool Van Hall Larenstein onderzoeken samen met de praktijk hoe natuurinclusief gedrag in bedrijven kan worden gestimuleerd om de transitie naar een natuurinclusieve samenleving succesvol te volbrengen. Het tweejarige onderzoek richt zich op de domeinen Landbouw, Bouw, Infrastructuur en Gezondheid, om zo maximale impact te bereiken. Het onderzoekt de relatie tussen het individu (de werknemer) en het bredere systeem (het bedrijf en de waardeketen), waarbij het integreren van natuur in het dagelijkse gedrag van medewerkers als katalysator kan fungeren voor bredere systeemveranderingen. Door zowel het individuele als het systeemniveau te onderzoeken en gedragsinterventies te testen, biedt het onderzoek inzicht in effectieve strategieën voor het bevorderen van natuurinclusief gedrag en het creëren van een synergetische relatie tussen bedrijven, werknemers, ketenpartijen en de natuur.
De inzichten en lessen uit de verschillende domeinen worden gesynthetiseerd en vertaald in een trainingsmodule, die via evenementen en publicaties breed gedeeld wordt met de praktijk. Zo kan ieder bedrijf succesvol werken aan natuurinclusieve handelingsperspectieven. Door dit ook in het onderwijs te integreren, worden toekomstige ondernemers en medewerkers voorbereid om natuurinclusieve gedragsverandering te initiëren, wat bijdraagt aan een versnelling van de transitie.
This project has no products
To be started
Not known
PVG.DZ25.11.003