Neurocriminologie betreft de invloed van neurobiologische (bv. hersenontwikkeling, hartslag) en neuropsychologische (bv. impulsiviteit) factoren op het ontstaan van crimineel gedrag. In de forensische zorgpraktijk wordt dit de komende jaren op grote schaal toegepast. Voordat (aankomende) professionals
dit kunnen uitvoeren moeten zij voldoende neurocriminologische kennis, vaardigheden en een professionele beroepshouding ontwikkelen om deze kennis toe te passen.
In het NeuroNetwerk pionieren studenten, docenten, praktijkprofessionals en neurowetenschappers in de implementatie van neurocriminologie. Zij doen dat door samen in een learning community de benodigde competenties op te doen, meteen op het moment van de eerste praktijkinnovaties.
Het NeuroNetwerk zal gaan bestaan uit betrokken professionals in de forensische (jeugd)zorg, docenten van relevante opleidingen en studenten. Gezamenlijk ontdekken zij welke competenties nodig zijn en doen ze deze op.
Het NeuroNetwerk is een learning community waarin studenten de spil vormen tussen onderwijs, onderzoek en praktijk. In een iteratief proces wordt het NeuroNetwerk constant gevoed vanuit wetenschap, onderwijs en praktijk en vice versa.
This project has no products
Ongoing
Not known