Exploratief onderzoek naar welke aspecten van belang zijn bij het begrijpen van hedendaagse informatiebronnen door mensen met beperkte basisvaardigheden.
Dit is een exploratief onderzoek naar welke aspecten van belang zijn bij het begrijpen van hedendaagse informatiebronnen door mensen met beperkte basisvaardigheden. Informatiebronnen in onze huidige samenleving worden steeds meer multimediaal, digitaal en getalsmatig en vaak weergegeven in de vorm van tabellen, grafieken, diagrammen en infographics.
DoelDe primaire doelstelling van dit onderzoek is om inzicht te verkrijgen welke combinatie van gecijferd en geletterd vermogen nodig is voor het begrijpen van hedendaagse informatiebronnen.
ResultatenDe benodigde vaardigheden zijn samen te vatten in:
01 januari 2022 - 15 september 2022
Naast het lezen van literatuur zijn mensen geïnterviewd en geobserveerd terwijl ze hedendaagse informatiebronnen gebruikten en interpreteerden.
ImpactGoed kunnen omgaan met hedendaagse informatie is belangrijk. Uit het rapport: Uit onderzoek blijkt dat de groep mensen met beperkte basisvaardigheden gemiddeld een lager jaarsalaris verwerft, vaker werkloos is (L&S, 2019) en daarmee een grotere kans heeft om op den duur in armoede terecht te komen (Windisch, 2015). Het netto gemiste inkomen door beperkte basisvaardigheden van deze groep wordt geschat op 572 miljoen euro per jaar wat neerkomt op circa € 575 per jaar voor 16–65-jarigen en circa € 138 per jaar voor mensen ouder dan 65 jaar (PWC, 2018) (Boels et al., 2022, p.6). Dit rapport maakt inzichtelijk waar mensen met beperkte basisvaardigheden tegenaan lopen. Beperkte basisvaardigheden zijn omgeven met veel schaamte en komen voor bij praktische en theoretisch opgeleiden. Het is belangrijk dat niet alleen in het MBO maar ook het HBO aandacht is voor dit soort basisvaardigheden.
Downloads en links