Eindresultaten platform, gelinkt aan criteria 1,2 en 3:
De onderstaande resultaten gaan alleen over 2018-2019. Zie het verslag van vorige jaar voor de eindresultaten van 2017-2018.
- Onderzoeksagenda, opgesteld met de betrokken lectoren: https://www.ahk.nl/fileadmin/user_upload/ArtScienceDatabaseFin.pdf
- Bronnenbank met 40 beschrijvingen van ArtsSciences praktijken, te gebruiken binnen het funderend en beroepsonderwijs: artsciencedatabase.com
- Methodiek designathon. In de afgelopen 2 jaar hebben wij 2 designathons georganiseerd, op basis hiervan hebben wij een methodiek geschreven aan de hand van de fases van de designathon, opgesteld door Emer Beamer, door ons aangevuld met uitgangspunten voor het HBO.
De eerste designathon hebben wij georganiseerd in samenwerking met Robot Love, Emer Beamer en kunstenaarsduo Lancel/Maat. Studenten kunst, bèta en pabo hebben samengewerkt in interdisciplinaire ontwerpteams aan het oplossen van een challenge.
De tweede designathon hebben wij georganiseerd in samenwerking met Windesheim Flevoland (lector Hanno van Keulen), Het Baken Almere (VMBO-school), Michiel Koelink (ArtechLAB) en Floor Mulder (Soundlab). Tweedejaars leerlingen VMBO hebben een klanksculptuur gemaakt van restmaterialen. Downloadbaar via: https://ahk.nl/lectoraten/educatie/lectorenplatform-okwt/
- Afsluitende conferentie Arts loves Sciences, Mediamatic.
Met lezingen/workshops van Nathan Su, Forensic Architecture; Spela Petric; Emer Beamer; Jennifer Kanary; Michiel Koelink; Anna Hotze; Michel van Dartel; Sarah Lugthart; Alwin de Rooij; Raoul Frese en Joris Buis. Aantal deelnemers: 100
- Presentaties over de designathon en de ArtsSciences database:
Velon (maart 2019), Mocca Cultuurdag (april 2019); Arts loves Sciences (mei 2019), INSEA Vancouver (juli 2019).
- Publicaties: Kunstzone (designathon), Cultuur + Educatie (ArtsSciences).
- Aanvragen:
NRO ArtsSciences Pressurecookers: boundary crossers in a rich learning environment (goed beoordeeld, weliswaar afgewezen)
KIEM/NRO aanvraag (penvoerder lector Hanno van Keulen, Windesheim Flevoland)
Netwerk:
We hebben ingezet op kwalitatieve, langdurige netwerkrelaties ipv kwantitatief. Gericht op brede netwerken: lectoren, scholen en docenten, culturele instellingen. Bijvoorbeeld:
- ArtechLAB, website bronnenbank
- Arida Bandringa, docent Gemeentelijk Gymnasium Hilversum (phd aanvraag i.s.m. Rob Zwijnenberg)
- Emer Beamer (Designathon works)
- Robot Love, Eindhoven
- Hogeschool van Amsterdam, Fontys, iPabo, Avans, Windesheim Flevoland
- Het Baken, Almere
- Pabo Windesheim
- Mediamatic
- Soundlab
- Raoul Frese, VU
- Joris Buis, UvA
Lessons learned:
Interdisciplinair netwerk (mensen die je anders niet had opgezocht of gevonden; bredere, onverwachte samenwerkingen, vooral tussen kunst en bèta)
Expertises aan elkaar verbonden
Praktijk in beweging zetten door: verbinding kennis verschillende docentenopleidingen; bronnenbank; methodiek designathon (deze wordt meegenomen in opleidingen en werkveld, bijv. gebruik bij nascholingen)
Inspraak in het nationale curriculum:
Curriculum.nu, Emiel Heijnen en Anna Hotze, Kirsten van Muijen. Een nieuw nationaal curriculum voor PO/VO, waarbij docenten meedenken over grote opdrachten, waaronder de opdracht kunst, wetenschap en technologie.
Verbinding tussen experimentele labs (V_2, STEIM, Soundlab) en onderwijs
Aanzet tot nieuw onderzoek en publicaties.
Toekomst:
Vernieuwen website, zodat alle kennis van het platform samengebracht wordt.
Verdergaande kennisuitwisseling tussen betrokken lectoren; en betrekken nieuwe lectoren bij de aanvraag.
Vergroten netwerk, o.a. door partners uit het veld bij het platform te betrekken. Hierdoor creëren we meer massa, ook voor onderzoeksaanvragen.
Meer bijeenkomsten organiseren, mensen uitnodigen die elkaar anders niet ontmoeten, van verschillende disciplines. Het contact is bijvoorbeeld al gelegd met het platform 21st century skills om gezamenlijk een bijeenkomst te organiseren
Verbinding leggen tussen experimentele labs (Mediamatic, NextNature, STEIM) en hogescholen (expertise labs de school in). Bijvoorbeeld door het opzetten van een nascholing, ism bovenstaande labs, voor docenten kunst en bèta. Hiervoor werken we samen met Michiel Koelink (ArtechLAB).
Sterkere stem op beleidsniveau (arts/sciences als vak op de kaart zetten)
Uitwisseling tussen studenten van verschillende opleidingen (pabo, beta, arts) nog verder bevorderen, dat was immers bij designathon zeer succesvol. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een gezamenlijke module, minor, uitwisselingsproject oid. Daarmee wordt de integratie tussen arts en science structureler en meer ingebed in het curriculum van de hogeschool.
Verdere financiëring aanvragen voor disseminatie. Wat zit er precies in de eerste aanvraag en wat zouden we nog meer kunnen doen qua publicaties, congresbezoeken, organiseren van symposium op congres oid.
Internationalisering: samenwerking opzoeken met ARS Electronica, Art Science Dublin.
Bronnenbank verder uitbouwen en bekend maken onder een groter publiek.
Grote eindconferentie organiseren waarin de praktijk en theorie van ArtsSciences onderwijs een plek krijgt.
Ondersteuning vanuit SIA: financiële ondersteuning, netwerk, delen van expertise tijdens platformbijeenkomsten.
Dit lectorenplatform richt zich specifiek op vakoverstijgend onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Deelnemers aan het lectorenplatform beschouwen de opbloeiende, interdisciplinaire praktijken van wetenschappers en kunstenaars als een inspiratiebron voor de vernieuwing van het funderend en hoger onderwijs. Om deze vernieuwing te realiseren moeten vanuit verschillende vakgebieden hands-on-ervaringen en onderzoekservaringen gecombineerd worden. Hierdoor komen leerlingen en studenten vanuit verschillende kennisdomeinen in samenwerking tot nieuwe manieren van leren en probleemoplossen.
De ambitie van dit platform is om praktijkbeoefenaars, wetenschappers en docenten uit verschillende sectoren en disciplines bijeen te brengen. De NWA-route ‘Kunst: onderzoek en innovatie in de 21ste eeuw’ roept nadrukkelijk op tot investering in dergelijke platformen: “Het primair vernieuwende in deze route is dat partijen uit het kunstendomein: kunstenaars en ontwerpers, de sociale, geestes‐ en natuurwetenschappen, het kunstvakonderwijs, culturele bedrijven en de creatieve industrie zich met elkaar verbinden en inzetten op een gezamenlijke onderzoeksagenda. [...]" (Borgdorff, et al., 2016, p. 3).
In het lectorenplatform staat niet alleen vakintegratie centraal, maar draait het ook om een actualisering van de leerinhouden van de kunst- en bètavakken: kunst kan heel analytisch zijn en bèta creatief, en kunst en bèta kunnen elkaar in onderlinge interactie versterken. Het lectorenplatform wil dus ook bestaande ideeën en beeldvorming rond kunsteducatie en wetenschap-/techniekonderwijs ter discussie stellen, en daarmee een impuls geven aan curriculumvernieuwing: van funderend tot beroepsonderwijs.
Om onderzoek naar onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie te bevorderen en binnen verschillende sectoren dit onderzoek op de agenda te zetten, richt het platform zich op drie themalijnen die aan de basis van de onderzoeksagenda staan: (1) professionele kunst- en ontwerppraktijken, (2) funderend onderwijs en (3) beroepsonderwijs. De themalijnen vormen de leidraad voor te initiëren onderzoek en activiteiten als het opzetten van een thematische online database met good practices en de organisatie van designathons waarin deelnemers uit verschillende disciplines de interdisciplinaire praktijk actief beleven.