Wat kunnen we leren van Coronacrisis? In dit onderzoeksproject kwam naar voren dat eigenlijk iedere sportvereniging een online community heeft, maar in veel gevallen nog geen duidelijk beeld heeft van de mogelijkheden en de ideeën voor gebruik ervan. Doel van dit onderzoeksproject is om te leren van deze ontwikkelingen en hiermee de georganiseerde sport in de toekomst te kunnen ondersteunen. Docenten en afstudeerders van de Economische Hogeschool en de Sporthogeschool van Fontys werkten hierin samen met vertegenwoordigers van sportmarketingbureau Touché, Sport Professionals Netwerk, sportkoepel NOC*NSF en de sportbonden KNVB, Nederlandse Atletiekunie, KNZB en Nederlands Handbal Verbond. Met het onderzoek is in 3 fases in beeld gebracht (fase 1) hoe sportverenigingen tijdens corona hun online en sociale mediakanalen inzetten, (fase 2) welke aandachtspunten dit voor de toekomst oplevert voor toepassingen binnen de sportverenigingen en (fase 3) welk ontwikkeltraject nodig is om dit te realiseren binnen de verenigingen. Zo werd duidelijk dat binnen de georganiseerde sport veel toepassingen van toegevoegde waarde zijn, zoals sporttoepassingen (trainingen, teamoverleggen etc), interne processen (bij ALV-bijeenkomsten) en andere activiteiten (zoals een pubquiz). Ook kwam naar voren dat sportverenigingen vooral hun online community willen benutten voor sociale verbinding (zeker in tijden van lockdown). Om de online community effectief te benutten is van belang dat binnen de vereniging duidelijk is wat leden willen met de community (welke doelen, welke online identiteit en toepassingen), welke kanalen en vormen van belang zijn om niet alleen ‘digital natives’ te bereiken (jongeren die altijd en overal ‘online’ zijn), maar ook de ‘digital immigrants’ (veelal de ouderen). Een ontwikkeltraject is ontworpen en in pilots getest om binnen de sportverenigingen met een afvaardiging van bestuur en (beoogde) mediabeheerders de online community (verder) te ontwikkelen.
Tijdens de coronacrisis is in Nederland de sportdeelname in korte tijd drastisch veranderd. Bij de sportverenigingen waren de sportaccommodaties en clubhuizen de eerste maanden gesloten en daarna beperkt open voor een deel van de leden. Echter, dankzij online communicatietechnologie vonden leden en besturen manieren om met elkaar te sporten en in verbinding te zijn. De coronacrisis maakte duidelijk dat online sport- en niet-sport- gerelateerde toepassingen potentie hebben voor de binding met en daardoor versterking van de sportverenigingen. Doel van dit onderzoeksproject is om te leren van deze ontwikkelingen en hiermee de georganiseerde sport in de toekomst te kunnen ondersteunen. Docenten en afstudeerders van de Economische Hogeschool en de Sporthogeschool van Fontys werken samen met vertegenwoordigers van sportmarketingbureau Touché, Sport Professionals Netwerk, sportkoepel NOC*NSF en de sportbonden KNVB, Nederlandse Atletiekunie, KNZB en Nederlands Handbal Verbond. Via ontwerpgericht onderzoek in drie fasen worden voorbeelden van online toepassingen binnen sportverenigingen en andere sportorganisaties verzameld, gecategoriseerd, wordt gezocht naar de betekenis voor de georganiseerde sport en hoe deze kunnen worden vertaald in toepassingen voor toekomstige situaties. Op basis hiervan wordt een online platform te ontwikkeld met toepassingen, voorbeelden en tips dat bonden en sportverenigingen overzicht geeft in mogelijke online toepassingen, best practices, tools en tips, en het netwerk rondom dit thema. Voor de sportkoepel en bonden, sportondersteuners en ondernemers in de sport kan dit richtinggevend zijn voor de verdere ondersteuning van sportverenigingen. Aldus dragen we via dit onderzoeksproject bij aan versterking van de sportverenigingen, aan de ontwikkeling van veerkracht door verdere digitalisering binnen de georganiseerde sport en zodoende aan de verdere ontwikkeling van een actieve leefstijl en sociale cohesie.