Project

Ontwikkeling interventietool voor docenten om maatschappelijke vraagstukken structureel te verbinden aan academisch onderwijs (werktitel: Ontwikkeling interventietool om maatschappelijke vraagstukken structureel te verbinden aan academisch onderwijs)

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Description

Wageningen University and Research (WUR) streeft naar het opleiden van ‘engaged engineers’. Academische professionals die tijdens hun studie disciplinaire en interdisciplinaire kennis opdoen als tevens kennis en kunde ontwikkelen om duurzame maatschappelijke transities te begrijpen en te faciliteren. Om dit te realiseren krijgt het werken aan real-life opdrachten in rijke leeromgevingen een prominentere plek in alle Bachelor en Master opleidingen van de WUR. Het Onderwijsloket, onderdeel van de afdeling Education Support Centre van de WUR en actief partner in het initiatief CDKM Ede-Wageningen, ondersteunt WUR docenten om deze rijke leeromgevingen vorm te geven. Een rijke leeromgeving waarin studenten werken aan maatschappelijk vraagstukken die een complex, ongestructureerd en open karakter hebben. Door het werken in teamverband aan real-life maatschappelijke vraagstukken ontwikkelen studenten vaardigheden en kennis als samenwerken, empathische vermogen, systemisch denken en handelen. Het Onderwijsloket ondersteunt WUR docenten met het vormgeven van deze real-life maatschappelijk relevante vraagstukken. Deze vraagstukken ofwel real-life studentenopdrachten worden ingezet in het onderwijs zodat studenten tijdens hun studie al in aanraking komen met de samenleving en de toekomstige arbeidsmarkt. In het academisch jaar 2018-2019 heeft het Onderwijsloket 217 real-life opdrachten binnen het Bachelor en Master onderwijs van de WUR ingezet. Het streven van het Onderwijsloket is dat Bachelor en Master studenten minimaal drie keer tijdens hun studie participeren in een rijke leeromgeving met een real-life opdracht.
Het Onderwijsloket wil actief bijdragen aan cultuurverandering binnen de universiteit. Een cultuurverandering waarin docenten meer onderwijs ontwikkelen en geven gericht op de verbinding met de samenleving. Met dit onderzoek wil het Onderwijsloket meer kennis vergaren en inzicht verkrijgen in wat WUR docenten nodig hebben om in hun onderwijs de verbinding te leggen met de maatschappij.



© 2024 SURF