project

Oprichting en implementatie van de University of the Arts Research School


Purpose

De Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en het Koninklijk Conservatorium (KC), samen de
Hogeschool der Kunsten Den Haag, hebben een lange traditie in het stimuleren van onderzoek in de
kunsten. Met hun ‘eigen’ Academy of Creative and Performing Arts (ACPA) aan de Universiteit Leiden,
waar een PhD in de kunsten en muziek kan worden behaald, werken ze sinds januari 2021 aan de
oprichting van een nieuw platform voor onderzoek in en met de kunsten. Samenwerking staat centraal in
dit Onderzoeksplatform.
De partners werken samen aan de verhoging van de professionalisering van onderzoek, het beter
afstemmen van onderzoeksbeleid aan de twee faculteiten van de Hogeschool, het sterker verbinden van
onderzoek met het onderwijs.
Het onderzoeksplatform moet kunstenaars en ontwerpers in staat stellen onderzoeksprojecten met elkaar
te delen, kennis en ervaringen uit te wisselen en de zichtbaarheid van hun onderzoek te vergroten. Het
moet nieuwe initiatieven stimuleren en samenwerking tussen onderzoekers, binnen en voorbij de grenzen
van disciplines, mogelijk maken. Met de oprichting van het platform willen de drie instituten ook hun
eigen samenwerking verdiepen en mogelijkheden creëren om allianties met andere organisaties aan te
gaan.
Om de ontwikkeling van het platform een praktisch karakter te geven is meteen een pilootproject gestart.
Sinds februari komt een Interdisciplinaire Onderzoeksgroep van vier onderzoekers van de drie instituten
maandelijks bijeen. De deelnemers zijn onderzoekers uit verschillende kunstdisciplines die lesgeven aan
KC, KABK en ACPA. Samen met lectoren Paul Craenen (KC) en Alice Twemlow (KABK) verkennen ze
raakvlakken tussen hun onderzoekspraktijken en wisselen ze ervaringen uit.
Tegelijkertijd zijn ook voorbereidingen begonnen om een digitaal platform op te zetten. Dit platform, dat
in het eerste semester van 2022 wordt gelanceerd, staat in het teken van het presenteren en delen van
onderzoeksprocessen en –resultaten en het zichtbaar en vindbaar maken van de verschillende actoren in
de onderzoeksgemeenschap.


Description

De Hogeschool der Kunsten Den Haag wenst Impuls 2020 aan te wenden voor de oprichting en implementatie van een Research School die de reeds bestaande samenwerking met de Universiteit Leiden verdiept, het onderzoeksbeleid aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten en het Koninklijk Conservatorium (de twee faculteiten van de hogeschool) beter op elkaar afstemt en partners in het professionele veld nauw betrekt bij het opzetten van een strategisch en toekomstgericht onderzoeksbeleid. Onder de vleugels van de nieuwe Research School lanceren we tevens een interdisciplinaire onderzoeksgroep die de samenwerking tussen de verschillende partners concretiseert in de onderzoekspraktijk. De Research School zal een impuls geven aan ons streven om het onderzoek aan de hogeschool verder te professionaliseren, sterker te verbinden met het onderwijs en zal onze rol als kennisinstelling in de regio, nationaal en internationaal versterken.

De Research School zal ook de samenwerking belichamen met tal van culturele, sociale en academische partners en op die manier directere lijnen creëren tussen het onderzoek in en met de kunsten, het hoger kunstonderwijs en het professionele veld. De betrokkenheid van culturele en sociale partners bij de Research School zal een belangrijke impact hebben op de motivaties en thema’s voor onderzoek aan de hogeschool.

Tot slot wensen we te benadrukken dat het onderzoek in en met de kunsten maatschappelijke impact heeft die ver voorbij het kunstenveld reikt. De samenwerking met Universiteit Leiden en onderzoeksdomeinen zoals de geesteswetenschappen, computerwetenschappen, psychologie en pedagogische wetenschappen, zal de Research School tot een kennisplatform maken dat uniek gepositioneerd is om in te spelen op de drie gamechangers die vernoemd zijn in de landelijke Route Kunst van de Nationale Wetenschapsagenda: Kunsten als motor voor innovatie en reflectie in een hightechsamenleving, Kunsten als alternatieve vorm van kennisproductie en Kunsten als inspiratiebron voor educatie en een leven lang leren.


Products

This project has no products



Project status

Finished

Start date

End date

Region

Not known