Van december 2022 tot april 2024 is het SIA-project “Aanloopactiviteiten learning communities” uitgevoerd. Learning communities zijn in transitieomgevingen een bruikbaar vehikel. In de energietransitie is dat nodig voor versnellen van leren. Dat gaat niet spontaan maar vraagt om systematisch werken aan het doorgronden van complexe vraagstukken en oplossingsstrategieën bedenken. Een learning community dient als innovatieruimte waarin kruisbestuiving plaatsvindt tussen verschillende types kennis en vaardigheden. Het project “Aanloopactiviteiten learning communities” richtte zich op twee hoofdactiviteiten: activiteiten voor opschaling én activiteiten voor kennisontwikkeling óver integratie van werken, innoveren en leren in learning communities. In dit voorbereidingsjaar is gebouwd aan de ontwikkeling van een ecosysteem waarmee de human capital agenda van GroenvermogenNL gerealiseerd kan worden.
In deze overbruggingsaanvraag bouwen we voort op inzichten uit de aanloopfase en bereiden we de hoofdfase voor om zo learning communities als instrument voor leren en ontwikkelen van toekomstige en huidige professionals in de waterstoftransitie verder te versterken. Uit de literatuur kennen we de voorwaarden voor het succesvol inrichten en functioneren van learning communities (LC’s). Uit de onderzoeken in de eerste fase van het project Aanloopactiviteiten blijkt dat waterstof-LC’s volop in ontwikkeling zijn. De integratie van werken, leren en innoveren (WIL) staat in de kinderschoenen. Het blijkt een uitdaging om leren in een learning community te transformeren van leren van elkaar naar leren met elkaar. Om learning communities effectief te maken en de WIL-driehoek daadwerkelijk te integreren, zijn interventies nodig op verschillende niveaus: strategisch, tactisch en operationeel. Dit complexe samenspel van factoren kan in de overbruggingsfase niet volledig worden gerealiseerd. Daarvoor is de hoofdfase bedoeld. De tussenfase is gericht op één cruciaal element om de integratie van WIL mogelijk te maken: de rolopvatting én de verbreding van de rolinvulling van de deelnemers binnen de LC’s om zo de integratie van werken, innoveren en leren te versterken.
This project has no products
Ongoing
Not known
NGF.W2I2.2B.001