Programmatisch toetsen is een holistische manier van toetsen waarbij gekeken wordt naar de gehele ontwikkeling van de student. Een groeiend aantal HU-opleidingen kiest ervoor om programmatisch toetsen te implementeren. In dit project wordt onderzocht hoe HU-opleidingen programmatisch toetsen ontwerpen in hun curriculum en op basis daarvan een e-portfolio inrichten.
Datapunten worden verzameld in een e-portfolio. Bij programmatisch toetsen ondersteunt een e-portfolio het begeleiden en waarderen van het leerproces van de student. Hoewel er consensus is over de theoretische principes van programmatisch toetsen, maken opleidingen verschillende concrete ontwerpkeuzes, passend bij hun eigen context. In dit project wordt onderzocht hoe HU-opleidingen programmatisch toetsen ontwerpen in hun curriculum en op basis daarvan een e-portfolio inrichten.
Het gebruiken van een e-portfolio is cruciaal voor het succesvol implementeren van programmatisch toetsen. Het inrichten van een e-portfolio wordt afgestemd op de ontwerpkeuzes van programmatisch toetsen zodat het zowel de studentontwikkeling ondersteunt als helpt bij de beslissing over de leeruitkomsten.
In dit project krijgen we inzicht in de ontwerpkeuzes in e-portfolio’s voor programmatisch toetsen bij verschillende HU-opleidingen. Daarnaast verwachten we inzicht te krijgen in ervaringen met e-portfolio’s voor programmatisch toetsen vanuit verschillende gebruikersperspectieven: zoals studenten, docenten en stagebegeleiders.
In dit project bouwen we voort op de ontwerpkeuzes die als resultaat zijn verschenen uit een eerdere NRO-overzichtsstudie. In onderstaand factsheet zijn deze ontwerpkeuzes en het kijkkader opgenomen.
This project has no products
Ongoing
Not known