Publinova logo
project

Programmatisch toetsen - samenspel van e-portfolio en curriculumontwerp


Description

Programmatisch toetsen is een holistische manier van toetsen waarbij gekeken wordt naar de gehele ontwikkeling van de student. Een groeiend aantal HU-opleidingen kiest ervoor om programmatisch toetsen te implementeren. In dit project wordt onderzocht hoe HU-opleidingen programmatisch toetsen ontwerpen in hun curriculum en op basis daarvan een e-portfolio inrichten.


Purpose

Datapunten worden verzameld in een e-portfolio. Bij programmatisch toetsen ondersteunt een e-portfolio het begeleiden en waarderen van het leerproces van de student. Hoewel er consensus is over de theoretische principes van programmatisch toetsen, maken opleidingen verschillende concrete ontwerpkeuzes, passend bij hun eigen context. In dit project wordt onderzocht hoe HU-opleidingen programmatisch toetsen ontwerpen in hun curriculum en op basis daarvan een e-portfolio inrichten.


Het gebruiken van een e-portfolio is cruciaal voor het succesvol implementeren van programmatisch toetsen. Het inrichten van een e-portfolio wordt afgestemd op de ontwerpkeuzes van programmatisch toetsen zodat het zowel de studentontwikkeling ondersteunt als helpt bij de beslissing over de leeruitkomsten.


Results

In dit project krijgen we inzicht in de ontwerpkeuzes in e-portfolio’s voor programmatisch toetsen bij verschillende HU-opleidingen. Daarnaast verwachten we inzicht te krijgen in ervaringen met e-portfolio’s voor programmatisch toetsen vanuit verschillende gebruikersperspectieven: zoals studenten, docenten en stagebegeleiders.


Approach


  • In een eerste studie onderzoeken we de afstemming en onderbouwing van het programmatisch ontwerp in het e-portfolio en in het curriculum bij tien HU-opleidingen. Hierbij krijgen we inzicht in verschillende ontwerpkeuzes zoals het gebruik van vaste of vrije datapunten, het al dan niet vastleggen van feedbackperspectieven, en hoe deze keuzes worden vormgegeven (zie Factsheet Nieuwe balans in toetspraktijken hieronder).

  • In een tweede studie brengen we de ervaringen van HU-opleidingen met e-portfolio’s voor programmatisch toetsen in kaart. In deze studie monitoren en evalueren we ervaringen vanuit verschillende gebruikersperspectieven, waaronder studenten, docenten en stagebegeleiders.


In dit project bouwen we voort op de ontwerpkeuzes die als resultaat zijn verschenen uit een eerdere NRO-overzichtsstudie. In onderstaand factsheet zijn deze ontwerpkeuzes en het kijkkader opgenomen.


Products

This project has no products