In Nederland en de ons omringende landen is veel belangstelling voor programmeren met leerlingen in het onderwijs. Het is een onderwerp uit de Human Capital Agenda dat relevant is voor de ontwikkeling van kinderen in relatie tot het ontwikkelen van analytische vaardigheden op een logische manier die computational thinking genoemd wordt. Computational thinking is het procesmatig (her)formuleren van problemen op een zodanige manier dat het mogelijk wordt om met computertechnologie het probleem op te lossen.
Basisscholen, waaronder de Hovenier, willen gestalte geven aan de ontwikkeling van het leren omgaan met deze vaardigheid. De kennis die er is op het gebied van het aanleren van computational thinking-vaardigheden is zeer gering. Dit project wil een bijdrage leren aan deze kennisontwikkeling op dit gebied en aan het ontwikkelen van de vereiste leeromgeving, materialen en instructiewijze. Binnen het project wordt specifiek ingezoomd op de vraag: welke invloed de instructiewijze van de docent bij het programmeren heeft op de mate van programmeren en op het oplossen van op algoritme gebaseerde problemen door leerlingen.
Ook voor het bedrijfsleven is het van belang dat enerzijds deze vaardigheid ontwikkeld wordt op scholen en anderzijds dat er de juiste materialen, leeromgevingen en instructiewijzen komen. Het aanbieden van deze materialen, waaronder Heutink, op de juiste manier is van groot belang voor de verdere ontwikkeling van deze 21ste eeuwse vaardigheid. De resultaten hebben dus betekenis voor bedrijfsleven, scholenveld en de kenniseconomie.