Werkplekleren is een belangrijk onderdeel van beroepsopleidingen. Toch weten we weinig over hoe praktijkopleiders het leren van studenten op de werkplek ondersteunen. In dit promotieonderzoek wordt de begeleiding van studenten tijdens stages onderzocht.
Om studenten goed te begeleiden tijdens hun stages, is het belangrijk om beter te begrijpen hoe het leren op de werkplek wordt gefaciliteerd. Pedagogisch-didactische praktijken zijn de verschillende activiteiten en interacties die bedoeld zijn om studenten te helpen leren terwijl ze aan het werk zijn. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat praktijkopleiders aan studenten uitleg geven, vragen stellen of op andere manieren hulp bieden tijdens taken. Deze praktijken zijn altijd aangepast aan de specifieke context van de werkplek.
Dit promotieonderzoek gaat over het begrijpen van hoe studenten worden begeleid op de werkplek, specifiek in de gezondheidszorg. Met de inzichten hopen we bij te dragen aan het bevorderen van het leerproces van studenten tijdens stages.
Het promotieonderzoek omvat een systematische review en empirisch onderzoek in stagepraktijken van hbo-studenten verpleegkunde en fysiotherapie. Het proefschrift bestaat uit zes hoofdstukken waarvan vier hoofdstukken zijn gepubliceerd als wetenschappelijke artikelen.
This project has no products
Finished
Not known