Hoe hangen activiteiten, die mbo-docenten ondernemen om zich te professionaliseren, samen met hun cognitieve ontwikkeling?
Voor de kwaliteit van het middelbaar beroepsonderwijs is het belangrijk dat docenten zich continu blijven ontwikkelen. Welke activiteiten ondernemen mbo-docenten om zich te professionaliseren en wat is de doorwerking daarvan op hun denken en/of doen? In dit promotieonderzoek verzamelen we inzichten hierover.
DoelWe willen inzicht krijgen in de professionele ontwikkeling van ervaren mbo-docenten, de activiteiten die zij ondernemen om te professionaliseren en de samenhang tussen deze activiteiten en hun professionele ontwikkeling. Onder professionele ontwikkeling verstaan we het proces van activiteiten dat leidt tot verandering in denken en/of doen.
We richten ons op:
Dit onderzoek loopt. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten.
De verwachte opbrengsten resulteren in:
Verwachte resultaten kunnen helpen bij het ontwerpen en uitvoeren van professionaliseringsbeleid en -activiteiten in het mbo.
Looptijd
01 september 2017 - 01 september 2024
Dit promotieonderzoek betreft een samenwerking tussen de OU en het lectoraat Beroepsonderwijs. De promotor vanuit de OU is prof. dr. Elly de Bruijn (ook lector Beroepsonderwijs), en de co-promotor vanuit het lectoraat Beroepsonderwijs is dr. Maaike Koopman.
Om zicht te krijgen op formele- en informele professionaliserings-activiteiten en professionele ontwikkeling van mbo-docenten, voeren we een longitudinaal onderzoek (2,5 jaar) uit, waarbij docenten aan de hand van Learner Reports en interviews bevraagd worden over hun ondernomen professionaliseringsactiviteiten en de doorwerking daarvan op hun denken en/of doen.
Om de ontwikkeling van beroepskennis van docenten in kaart te brengen analyseren we de door hen gemaakte concept maps en interviewen we hen hierover.
Om zicht te krijgen op de samenhang tussen professionele ontwikkeling en professionaliseringsactiviteiten wordt een case studie uitgevoerd.