Publinova logo
project

Promotieonderzoek: Transformatie van toetsculturen in het hoger onderwijs


Description

Een groeiend aantal hbo-opleidingen zoekt naar manieren om meer ontwikkelingsgericht leren en toetsen te stimuleren. Veel opleidingen kiezen voor programmatisch toetsen, maar dit vraagt een toetscultuurverandering en niet ”enkel” herontworpen toetsing. Docenten moeten daarvoor hun vertrouwde overtuigingen en gedragingen aanpassen. Echter wat verandering stimuleert of belemmert is niet bekend.


Purpose

Het doel is onderzoeken hoe overtuigingen en gedragingen van docenten rond programmatisch toetsen in het hbo veranderen en welke factoren daarbij een rol spelen.


Results

Praktisch: informatie leveren voor strategische keuzes in professionele ontwikkeling, curriculumontwerp en instellingsbeleid.
En bijdragen aan wetenschappelijk inzicht in toetsculturen in het hoger onderwijs en de beïnvloedende factoren.


Approach

Het onderzoek wordt gedaan middels kwalitatieve multiple casestudies en aanvullend kwantitatief onderzoek onder docenten van diverse hbo-opleidingen.


Products

This project has no products