Publinova logo
project

Review leerprocessen tijdens beroepsopleidingen


Description

In beroepsopleidingen leren studenten, beroepskrachten en professionals voor een bepaald beroep. Hun leerprocessen moeten ondersteund worden. In dit literatuuronderzoek verzamelen we bestaande inzichten over leerprocessen tijdens opleiden en professionaliseren voor beroepsuitoefening uit de wetenschappelijke literatuur.


Purpose

We willen inzichten verkrijgen over de leerprocessen van studenten, beroepskrachten en professionals in beroepsopleidingen. We richten ons op verheldering van begrippen als basis voor verder onderzoek. Beroepsopleidingen kunnen met deze begripsverheldering (beter) werken aan het ontwerp van hun opleiding, de beoordeling van studenten en de begeleiding van studenten.


Results

Dit onderzoek loopt. Tussentijdse resultaten zijn gedeeld op de Onderwijs Research Dagen en tijdens de Mbo onderzoeksdag van 2021. Diverse publicaties zijn in voorbereiding. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten.


Approach

In 2009 voerden we een eerste literatuurstudie uit naar leerprocessen in beroepsopleidingen (Huisman et al., 2010; Schaap et al., 2012). Deze literatuurstudie wordt nu verder uitgewerkt. We richten ons daarbij specifiek op:



  • Nieuwe inzichten over leerprocessen in onderzoek naar 'boundary crossing': leren op de grenzen tussen opleiding en beroepspraktijk.

  • Nieuwe inzichten over 'contextualiseren' (Heusdens et al., 2016; 2018): het vertalen van kennis naar de eigen praktijk en het verwerken van praktijkervaringen in de eigen kennisbasis.


Products

This project has no products



Project status

Finished

Start date

End date

Region

Not known