Project

Rietveld Sandberg Onderzoek Impuls

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Voor cluster 1 is een werkgroep samengesteld met als doel een advies te formuleren voor de inrichting van een lectoraat rondom materiaalonderzoek. Deze bestond uit essayist en docent Louise Schouwenberg, kunstenaar Gijs Assmann, ontwerper Erik Klarenbeek en kunstenaar Buhlebezwe Siwani. De groep inventariseerde specifieke mogelijkheden voor de academie en presenteerde die in een serie bijeenkomsten, ook werd een workshop met studenten georganiseerd. De werkgroep sluit af met een essay over de mogelijkheden voor onderzoek naar materialen binnen onze academie.

Voor cluster 2 schreef hoofddocent en onderzoeker Tom Vandeputte een programma voor een onderzoekcel rondom ecologie en duurzaamheid. Met alumnus Callum Copley is een serie bijeenkomsten voor studenten ‘Green Screens’ uitgevoerd. Daarnaast werd voor een aantal alumni van de MA een stipendium beschikbaar gesteld voor het schrijven van een 3de cyclus onderzoeksvoorstel binnen dat onderzoeksgebied. Onderdeel is een programma rondom ‘Ecological Literacy’ dat gebruikt kan worden bij het schrijven van aanvragen, bijvoorbeeld bij NWO. Dit is een proef voor de ontwikkeling van een algemeen toeleidingstraject voor alumni naar de derde cyclus. In samenwerking met Nina Wakeford, hoofd PhD aan Goldsmiths, London heeft deze pilot de vorm gekregen van een intensieve vijfdaagse workshop die jaarlijks herhaald zal worden.

Voor cluster 3 zijn Paula Albuquerque (senior researcher) en Tom Vandeputte gevraagd om vormen van wisselwerking tussen onderzoek en onderwijs binnen de academie te inventariseren. Dat leidde tot een ‘Research & Education Catalogue’, een overzicht van de verschillende verbindingen tussen onderzoek en onderwijs die er al zijn of momenteel worden ontwikkeld aan de academie. Daarnaast is de bestaande Third Cycle groep MTP opnieuw geformuleerd en wordt Paula namens de academie betrokken bij de nationale pilot rondom de professional doctorate (PD).


Description

De Gerrit Rietveld Academie wil met de Impulssubsidie een uitbreiding en versterking van haar onderzoek-infrastructuur doorvoeren door het aanstellen van:
1: een coördinerend-onderzoeker die een organisatieplan en een programma voor een onderzoekscluster 'materialen' gaat ontwikkelen (280 uur, schaal 11)
2: een coördinerend-onderzoeker die een organisatieplan en een programma voor een onderzoek-ontwikkelcel 'ecologie en duurzaamheid' gaat ontwikkelen (200 uur, schaal 10)
3: Twee voortrekkers die de opdracht krijgen om de wisselwerking tussen onderzoek en onderwijs te versterken, zij stimuleren de ontwikkeling en implementatie van nieuwe vormen van derde cyclus onderzoek binnen de academie en ontwikkelen een doorlopende leerlijn daarnaartoe (240 uur elk, schaal 11)



© 2024 SURF