Publinova logo
project

SELFLEX: Towards Evidence-informed Support for Self-regulation of Flexible Learning


Description

Higher education offers great flexibility as students are largely free to decide where, when, and how to study. Being successful in such an environment requires well-developed self-regulated learning skills. However, every teacher in higher education knows that students experience ample difficulty to self-regulate their learning. They struggle to set and plan learning goals, and to gain sufficient depth in learning when preparing for exams. These struggles can negatively impact their learning, well-being, academic achievement, and professional life. On top of the existing flexibility in higher education, a need for more flexibility in what students learn is becoming evident. That is, students have room for flexible learning
approaches (i.e., deciding what learning goals or materials to study and how) and/or flexible learning trajectories (i.e.,
choosing what combination of courses to take). This places an additional burden on students’ self-regulated learning skills. We posit that for students to thrive in flexible higher education, practice-oriented research on supporting students’self-regulated learning skills is required. Our collaborative consortium will i) unravel how students can be optimally scaffolded within flexible learning approaches and flexible learning trajectories, ii) examine how to optimize teacher and technological support, and iii) study how student autonomy and motivation can be guarded. We will set up a practice-oriented research program with both qualitative and quantitative methods, including design-based research, action research, pre-post comparative intervention studies, and large-scale correlational research. The findings will impact higher education through (technological) design guidelines and intervention programs for educational professionals, and
support-modules for students.


Products

    product

    Ondersteuning van Zelf-, Co-, en Sociale Regulatie van Leren met Technologie

    Tekst van de presentatie.

    PDF

    product

    Whitepaper: Zelfregulerend leren ondersteunen in het hoger onderwijs

    PDF

    product

    Zelfregulerend leren: zo helpt technologie studenten

    Naarmate het hoger onderwijs flexibeler wordt, krijgen studenten meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Het is daarom essentieel dat zij hun eigen leerproces goed kunnen sturen. Hoe kunnen docenten technologie inzetten om studenten te ondersteunen bij het zelf reguleren van hun leerproces?Het hoger onderwijs wordt steeds flexibeler. Studenten krijgen in toenemende mate meer keuzevrijheid in hoe, waar, wanneer en wat ze leren, zowel in een cursus als gedurende hun studie(-loopbaan). Deze ontwikkeling vraagt van studenten dat ze meer de regie nemen over en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces en studieloopbaan. Met deze podcastreeks willen we, Brigitte ten Brink en Sjirk Zijlstra, docenten inzichten en tools bieden om studenten hierin te ondersteunen.In deze aflevering praten we hierover met Eelco Braad, senior onderzoeker bij het lectoraat Digitale Transformatie aan de Hanze en Eelco is daarnaast als onderzoeker verbonden aan het SELFLEX-consortium en Jarin van der Kooi, masterstudent Digitale Technologie aan de Hanze die onderzoek doet naar een learning dashboard die gericht is op het vergroten van eigenaarschap over het leerproces. In deze aflevering bespreken we met hen hoe we studenten kunnen ondersteunen met technologische tools bij het zelfreguleren van hun leerproces en leertraject.De vaste vragen van de podcast reeks komen voorbij: Wat is technologie inzelfregulerend leren? Wat betekent het voor studenten? Wat betekent het voor docenten? Wat kunnen we van het onderzoek verwachten? Wat kunnen we nu al doen?

    LINK



Project status

Ongoing

Start date

End date

Region

Not known