Kunstmatige intelligentie (AI) ontwikkelt zich in razend tempo, maar blijft in de kern een cerebraal, cognitief en computationeel fenomeen. Het beweegt niet, ademt niet, voelt niet. Toch dringt AI steeds dieper door in ons dagelijks leven waardoor het ons beeld van kennis in toenemende mate beïnvloedt en verandert. Maar menselijke kennis is veel meer dan verstandelijk en rationeel —ze is ook fysiek, intuïtief en relationeel.
Teach Us How to Feel onderzoekt hoe AI en belichaamde kennis op elkaar inwerken én mogelijk kunnen samenwerken binnen artistiek en ontwerpend onderzoek. AI wordt vooralsnog vaak overschat in zijn vermogen om menselijke ervaringen te reproduceren. Tegelijkertijd worstelen wij als mensen ermee om onze belichaamde kennis expliciet te maken, juist omdat deze grotendeels intuïtief is en onze communicatie talig. Dit spanningsveld roept de volgende vraag op: Hoe kunnen belichaamde kennis en AI elkaar wederzijds beïnvloeden in het creatieve maakproces, en wat leren we daardoor over hoe we weten, voelen en creëren in artistiek en ontwerpend onderzoek?
HKU en MU Hybrid Art House ontwikkelen in samenwerking met Innovation:Lab en de kunstenaars Katja Heitmann en Florian van Zandwijk een collectief onderzoeksproces waarin deze vraag centraal staat. Door middel van artistieke experimenten wordt AI niet alleen onderzocht als technologie, maar benaderd als een ‘ander’—een entiteit die onze lichamelijkheid uitdaagt en onze gevoelswereld raakt.
Uiteindelijk ontwikkelt dit project nieuwe creatieve strategieën en methodes om met AI te werken, voorbij dominante narratieven van technologische vooruitgang of dystopie. Het vraagt zich af waar AI waardevolle kennis en taal kan toevoegen aan de creatieve sector, en waar belichaamde kennis ongrijpbaar blijft voor AI. In een wereld waarin AI terrein wint, helpt dit project ons om stil te staan en opnieuw na te denken over de waarde van het menselijke lichaam, intuïtie en zintuiglijke ervaring in combinatie met deze ‘andere’ intelligentie.
This project has no products
To be started
Not known
ART.ONT.01.005