The Proof of the Pudding – Een praktische aanpak voor klantgerichter innoveren in de foodsector
Het Raakproject Proof of the Pudding had als doel om -met een praktijkgerichte insteek - eindgebruikers (consumenten) effectiever te betrekken bij productinnovatie van MKB-bedrijven in de agri & food-sector. Tot nu toe gebeurt dat vaak te weinig omdat bedrijven onvoldoende kennis hebben van klant¬onderzoek en omdat er bij de MKB-ers vaak onvoldoende middelen zijn om onderzoeksbureaus in te schakelen. Daardoor wordt er ongericht teveel geprobeerd wat tot verspilling van middelen leidt.
Het project heeft een nieuw online platform opgeleverd waarmee ondernemers in de food zelf op slimmere wijze aan productinnovatie kunnen gaan doen: www.proofofthepudding.nl. Op het platform staan allerlei praktische tools waarmee consumenten op betere wijze kunnen worden betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Onder de naam Proof of the Pudding is een online kookboek en tevens een ‘hard copy kookboek’ ontwikkeld met recepten voor slim onderzoek.
Het platform is het resultaat van een tweejarig onderzoekstraject dat gezamenlijk met 12 foodbedrijven is uitgevoerd, zoals Maallust, Hooghoudt, Marne Mosterd, Borgesius en Bakkerij Kamstra. Bij deze bedrijven zijn verschillende methoden uitgetest, met hulp van studenten en onderzoekers van de Hanzehogeschool Groningen en Hogeschool Van Hall Larenstein. De meest bruikbare methoden zijn vervolgens verzameld en met voorbeelden beschikbaar gemaakt. De deelnemende bedrijven zijn heel positief omdat zij zelf met het kookboek aan de gang kunnen gaan. Bert Pathuis van Maallust: ‘Dit is een heel andere opbrengst dan van andere projecten. Hier kunnen we zelf mee aan de slag. Dit helpt enorm bij onze productontwikkeling.’
Het kookboek is ontwikkeld onder verantwoordelijkheid van Lector Marketing Karel Jan Alsem, directeur van Hanze onderzoeksbureau Marklinq. ‘Dit project was ideaal om de link te leggen tussen onderwijs, ondernemers en onderzoek. Het is als het ware een innovatiewerkplaats, wat in de lijn ligt van wat de Hanzehogeschool Groningen steeds meer doet.’ Het online kookboek zal ook in het onderwijs gebruikt gaan worden. Lector Food en Ingredients Doede Binnema, die ook bij het project was betrokken: ‘Onze studenten bij Food kunnen veel leren van de marketingprincipes die aan het online kookboek ten grondslag liggen. We gaan nu vanuit drie lectoraten, samen met het Lectoraat Food Physics van lector Lizette Oudhuis van Hogeschool Van Hall Larenstein een keuzeprogramma voor studenten ontwikkelen waarin techniek en marketing voor food bij elkaar komen.’
De Hanzehogeschool Groningen hoopt met het kookboek ook in de toekomst goed met ondernemers te kunnen samenwerken. Alsem: ‘Sommige, wat complexere, methoden in het kookboek kunnen bedrijven lastig zelf uitvoeren. Wij leveren graag studenten die in het kader van hun opleiding daarbij kunnen helpen.’
De klantgerichte aanpak die dit project heeft opgeleverd, is op 29 maart gepresenteerd tijdens een groots opgezet symposium waar veel ondernemers uit het Noord-Nederlandse food-MKB aanwezig waren.
Dit Raakproject beoogt door middel van praktijkgericht onderzoek MKB-bedrijven in de agri & food -sector in staat te stellen klanten effectiever te betrekken bij productinnovatie. Tot nu toe doen ze dat te weinig, vanwege een sterk technologische orientatie van innovatie, zo melden ze zelf. Door een te geringe focus op klanten en hun wensen slaan innovaties vaak niet goed aan en staat economische groei
van de sector onder druk. De vraag van de ondernemingen is: hoe en in welke mate kunnen we de finale klant (consument) eerder en met meer inzicht in zijn behoeften
in het proces van productinnovaties betrekken om deze succesvol te laten zijn? De sector agri & food is qua werkgelegenheid een zeer belangrijke sector, zeker in Noord Nederland. Het is daarom van groot maatschappelijk belang dat deze sector succesvol innoveert.