Het TODDIS project is in 2018 geboren uit vijf constateringen:
1. De omgeving dwingt de maritieme sector tot radicaal andere scheepsontwerpen. Enerzijds is dit technology pushed, anderzijds market driven (i.c. de verlangde grote reductie van emissies).
2. De scheepsontwerper heeft daartoe behoefte aan snelle ontwerpmethodes. Daarvan waren en zijn er vele, die zijn echter goeddeels verouderd. Die “ontwerper” kan trouwens ook een machine zijn die optimaliserenderwijs vele ontwerpvarianten evalueert op zoek naar een optimum.
3. Schepen worden op grote schaal voorzien van sensoren, waarbij één sensor vaak één verschijnsel meet, en daar conclusies uit trekt over één toestand of apparaat.
4. Bij veel MKB-bedrijven leeft het gevoel dat het tijd wordt om kunstmatige intelligentie en Big Data nuttig te gaan inzetten.
5. Er is een groot gebrek aan kennis over deze materie. Bij studenten, young en old professionals.
In een consortium van meer dan 10 kleine en grote(re) Nederlandse bedrijven en instellingen is deze uitdaging aangegaan, wat geleid heeft tot bruikbare datagerelateerde technieken die de kwaliteit van het scheepsontwerpproces ten goede komen, en daardoor bijdragen aan de kwaliteit van nieuwe schepen. Dezelfde categorie van technieken is ook toepast op een machine installatie van een schip, en heeft aangetoond daar de onderhoudsefficiency te kunnen verbeteren. De opgedane kennis is verspreid in het onderwijs middels individuele (afstudeer-)projecten, via een toegespitste maritieme data en AI minor Advanced Engineering Tools for ShipX en een aantal uit TODDIS voorgekomen vakken in de master Maritime Innovations. Tenslotte zullen kennis en methodes publiekelijk toegankelijk worden middels een proefschrift waarvan het verwacht wordt dat dit in 2026 aan de TU-Delft verdedigd gaat worden.
This project has no products
Ongoing
Not known
RAAK.AWD11.006