Binnen het RAAK-mkb project Smart Mobility (uitgevoerd door het lectoraat Automotive Control van Fontys Hogeschool Automotive Engineering) is een living lab ontwikkeld voor onderzoek en ontwikkeling op het gebied van autonoom en coöperatief rijden. Middels dit Top-up project is het mogelijk het living lab verder in te zetten voor onderwijsdoeleinden binnen het curriculum van Automotive Engineering.
Het living lab bestaat uit een auto (Toyota Prius) voorzien van sensoren, instrumentatie en controlesystemen waarmee de autonome en coöperatieve rijfuncties gerealiseerd kunnen worden. Het living lab wordt nu reeds gebruikt als development platform voor een studententeam van HBO en TU studenten (www.ateam.nl).
Voor het onderwijs van vierdejaars Automotive studenten zijn praktische & theoretische leermodules opgezet, waarbij de studenten gebruik maken van de beschikbare hardware (het living lab). De in het Smart Mobility project eerder opgedane kennis van de systeembenadering en ontwikkeling van control algoritmes wordt hiermee overgebracht op de studenten. Door het vastleggen van de kennis en werkwijzen in documenten en instructies door voormalig medewerkers van het lectoraat Automotive Control en het overbrengen van die kennis op het onderwijsteam is deze kennis geborgd.
De leermodules worden in het najaar van 2017 uitgevoerd met studenten van de specialisatie Smart Mobility. De studenten zullen een “eigen” Adaptive Cruise Control (ACC) regeling ontwerpen en optimaliseren m.b.v. simulaties. De geoptimaliseerde ACC-regeling wordt opgenomen in het control systeem van de Prius, waarna de werking eerst d.m.v. proefstand testen in het VEHIL-lab van TNO wordt onderzocht, om vervolgens op een afgesloten weg in de praktijk te worden beproefd.
De leermodules leveren de studenten (en docenten!) inzicht in de realiteit van het ontwikkelen van een driver assistance systeem. Het ontwikkelen van de leermodules heeft de ontwikkelaars meer inzicht gegeven in de technologie achter het living lab. Ook is de bijdrage van het ATeam aan de ontwikkeling van belang geweest.
Het RAAK-mkb project Smart Mobility is uitgevoerd door het lectoraat Automotive Control
van Fontys hogeschool Automotive Engineering. Binnen het project is een living lab
ontwikkeld voor onderzoek en ontwikkeling op het gebied van autonoom en coöperatief
rijden. Omdat het lectoraat in het voorjaar van 2015 is gestopt, is verdere ontwikkeling
van dit living lab voor onderwijs en onderzoek moeizaam verlopen.
Met dit project is het mogelijk het living lab verder in te zetten voor onderwijsdoeleinden
binnen het curriculum van Automotive Engineering en in kaart te brengen van de
mogelijkheden voor vervolgonderzoek in samenwerking met de beroepspraktijk bij het
lectoraat Future Power Train.
Het living lab bestaat uit een auto (Toyota Prius) voorzien van sensoren, instrumentatie
en controlesystemen waarmee de autonome en coöperatieve rijfuncties gerealiseerd
kunnen worden. Het living lab wordt nu reeds gebruikt als development platform voor
een studententeam van HBO en TU studenten (www.ateam.nl).
Het Top-up project maakt het mogelijk dit living lab ook in het tweede leerjaar in te zetten
als leermiddel.