In Nederland worden vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis en economie soms apart van elkaar gegeven, maar regelmatig ook geïntegreerd. In het primair onderwijs wordt gesproken van 'zaakvakken', in het voortgezet onderwijs van 'Mens- en Maatschappijvakken'. Redenen om deze vakken te integreren en manieren waarop dat gebeurt, zijn heel divers. De onderzoeksgroep doet onderzoek naar wat werkt als wordt samengewerkt.
We willen inzicht krijgen in:
We willen bijdragen aan:
Op basis van dit praktijkgericht onderzoek willen we een visie ontwikkelen op samenwerken binnen de M&M- en zaakvakken.
Dit onderzoek heeft geleid tot de boekpublicatie:
Dit is een vervolg op de publicatie 'Wat werkt als je samenwerkt. Voorbeelden van samenwerking tussen gammavakken' (redactie door Hanneke Tuithof) uit 2018.
Over het samenwerken tussen vakken en de vakdidactische ontwikkeling zijn de volgende vakpublicaties verschenen:
Verder hebben de leden van deze projectgroep een actieve rol in het ontwikkelen van kennis over samenwerking tussen de M&M-vakken en het leergebied M&M. Zij doen dit door lidmaatschap van de hoofdredactie Dimensies, tijdschrift voor didactiek van de Mens- en Maatschappijvakken, het organiseren van een landelijk vakdidactische netwerk M&M en deelname aan de ontwikkeling van het curriculum van M&M.
Het onderzoek wordt gezamenlijk uitgevoerd in verschillende deelprojecten op scholen en lerarenopleidingen. De deelprojecten leiden tot gedeelde inzichten die worden gebundeld.
This project has no products
Finished
Not known