Project

Veiliger chauffeurs opleiden dankzij VR-training

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Onder druk van de markt is het aantal rijlessen voorafgaand aan het praktijkexamen de afgelopen jaren gedaald. Leerlingen beheersen theorie vaak onvoldoende, waardoor praktijkoefening opgaat aan uitleg. De beperkte tijd die overblijft creëert vaak onvoldoende gelegenheid voor rij-opleiders om potentieel risicovolle situaties met voldoende complexiteit aan te bieden om vaardigheden te trainen zoals verkeersinzicht, risicobewustzijn en zelfinschatting. Een veelbelovende mogelijke oplossing is gebruik maken van Virtual Reality. Verkeersinzicht kan daarmee losgekoppeld worden van rijlessen, terwijl gebruikers wel reële verkeerssituaties ervaren.

Het belangrijkste doel van het project is geweest inzicht krijgen in hoe combinaties van 360 graden video-VR en gametechnologie waarde kunnen toevoegen aan de rijopleiding. Startpunt waren bestaande video’s in het huidige Dri-VR product, op basis waarvan gebruikers verkeerssituaties inschatten en (onafhankelijk van gemaakte keuzes) uitleg krijgen over het juiste antwoord. Een reeks studentonderzoeken heeft de kaders van een overkoepelend VR-concept opgeleverd, waarna een prototype is ontwikkeld.

Hierin zijn (bestaande) VR-video’s minimaal interactief gemaakt, kan semiautomatisch een visueel beperkte 3D gamewereld gecreëerd worden en kunnen individuele volgordes van lessen aangeboden worden. Ook kunnen metingen gedaan worden. Cursisten kunnen door trainers aangemaakte lessen uitvoeren, waarna trainers de resultaten kunnen inzien. Dit concept is voorgelegd aan professionele trainers en rijopleiders die positief reageerden en het als zeer kansrijk voor hun werkveld ervaren. Aan een vervolgtraject wordt gewerkt.

Belangrijkste conclusie is dat VR-video verrijkt kan worden door toepassing van game-technologie. Door 3D realtime gerenderde omgevingen en interactie niet te willen integreren met VR-video, maar elk hun eigen functie te geven en als het ware te schakelen tussen beide vormen, kunnen het visuele realisme van VR-video en het enorme arsenaal aan realtime interactie van game-engines beide maximaal benut worden. Bijkomend voordeel is dat door VR-video minimaal interactief te maken en 3D omgevingen minimaal visueel reëel, productietijden en -kosten drastisch verminderd kunnen worden.


Description

Dit project richt zich op oplossingen om verkeerssituaties veilig en op geïndividualiseerd niveau te kunnen trainen. Het draagt zo bij aan een hoger startniveau van beginnende chauffeurs, essentieel voor verkeersveiligheid. Dit project sluit daarmee aan op de ambitie ‘nul verkeersslachtoffers’ van de samenwerkende brancheverenigingen, de Alliantie Samen Sterk, en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Onder druk van de markt is het aantal rijlessen voorafgaand het praktijkexamen de afgelopen jaren gedaald. Leerlingen beheersen de theorie vaak onvoldoende, waardoor veel praktijkoefening opgaat aan uitleg. De beperkte tijd die overblijft creëert vaak onvoldoende gelegenheid voor rij-opleiders om potentieel risicovolle situaties met voldoende complexiteit aan te bieden om hogere orde vaardigheden te trainen zoals verkeersinzicht, risicobewustzijn en zelfinschatting. Een veelbelovende mogelijke oplossing is gebruik maken van (stereoscopische) 360 graden video in Virtual Reality, kortweg video-VR. Voertuigbeheersing en verkeersinzicht kunnen losgekoppeld worden, terwijl gebruikers wel een reële verkeerssituatie ervaren.

Dit biedt bij uitstek de kans om 1) integratie tussen theorie en praktijk te verbeteren, 2) individuele afstemming op het niveau en leertempo van cursisten te faciliteren, 3) nieuwe vormen van feedback (op afstand) in te zetten, 4) motivatie verhogende elementen vanuit gamificatie theorie en praktijk in te zetten en 5) het leer-arsenaal uit te breiden met elementen die geen onderdeel van de opleiding vormen maar wel heel relevant zijn voor de verkeersveiligheid, zoals de gevaren van telefoongebruik tijdens het autorijden.

Het belangrijkste doel van het project is inzicht krijgen in hoe combinaties van video-VR en gametechnologie waarde kunnen toevoegen aan de rijopleiding, wat in de branche nog weinig verkend is en een grote kans tot innovatie is voor zowel de creatieve als de rij-opleiding sector. Commerciële haalbaarheid en het zoeken naar een geschikte business case, en de fundering leggen voor een grotere vervolgproject zijn daarbij een essentieel onderdeel.



Comments for this item are disabled
© 2024 SURF