Project

Verdieping productaanbod met 3D Printen

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Description

Bij consumentenproducten kan customization ofwel personalisatie zowel de vraag- als aanbodzijde van nieuwe kansen voorzien. De betrokken ondernemers veronderstellen het bestaan van dergelijke kansen en hebben deze reeds in verband gebracht met hun verdere zakelijk succes. Zij beschouwen zichzelf echter niet als technologen en hebben daarom de hogeschool verzocht om hen te helpen. De hogeschool acht het onderwerp relevant en verwacht dat de uitkomst ook andere ondernemers met andere consumentenproducten kan helpen in te spelen op vergelijkbare kansen.
De betrokken MKB’ers kopen nu in bij producenten en groothandels en verkopen aan consumenten. Slechts één van hen laat een belangrijk onderdeel middels 3D- printen of additive manufacturing vervaardigen: Holthinrichs Watches. De horlogekasten worden in roestvast staal 3D-geprint.
De betreffende ondernemers zien kansen voor wat betreft op klantorder geproduceerde, gepersonaliseerde producten. Bijvoorbeeld 30 vulpennen van ongeveer € 250,- per stuk, waarbij de vormgeving van de pennen is afgestemd op de gelegenheid, zoals een jubileum. Uit onderzoek van Prof. Dr. Frank Piller (RWTH Universiteit Aken) is gebleken dat consumenten in dat verband een significant hogere productprijs accepteren. Met het nieuwe vervaardigingsproces 3D-printen is het maken van dergelijke kleine series waarschijnlijk mogelijk, in veel gevallen zelfs in een winkel of kantooromgeving.
Partijen willen met elkaar nagaan óf en hoe zij de nieuwe technologie 3D-printen en personalisatie profijtelijk en in combinatie met elkaar kunnen inzetten, met als doel uitbreiding van hun aanbod, bereik en winst. In eerste instantie willen ze dit verifiëren aan de hand van met de betrokken hogeschool te realiseren cases, bedoeld als proof of concept.
De producten in het onderzoek zijn luxe, exclusieve (vul-)pennen en horloges.



© 2024 SURF