Dit project onderzoekt de samenhang tussen zingeving, welzijn, en onderwijs. Aan de hand van diepte-interviews kijkt promovenda Marije Verkerk met jongeren en jongvolwassenen hoe zij betekenis geven aan het leven, met name aan moeilijke ervaringen. Daarbij kijkt zij ook naar de vraag wat (levensbeschouwelijk) onderwijs hierbij kan betekenen.
De bedoeling is om bij te dragen aan inzicht over de toename van mentale klachten onder jongeren. Het onderzoek wil de huidige maatschappelijke discussie hierover verdiepen door ernaar te kijken door een geesteswetenschappelijk bril. Door de aandacht voor het subjectieve verhaal van jongeren kunnen we de uitdagingen die zij ervaren in hun context plaatsen, en de psychologische en sociologische perspectieven op mentale gezondheid aanvullen met een perspectief waarin zingeving centraal staat.
Dit kwalitatieve onderzoek combineert verschillende methodes. Voor de conceptualisering wordt een literatuurstudie gedaan van rapporten en wetenschappelijke literatuur. De persoonlijke verhalen worden verzameld met behulp van diepte-interviews en feedbackrondes. De analyse gebruikt voornamelijk inzichten uit de methode ‘narrative inquiry’.
This project has no products
Ongoing
Not known