Dit project is een voortzetting van het in november ’21 afgeronde Comenius-project ‘Het Narratief zelfportret’ als educatief model voor verdieping van persoonsvorming in een (ped)agogische opleiding’.
Dit project is een voortzetting van het in november ’21 afgeronde Comenius-project ‘Het Narratief zelfportret’ als educatief model voor verdieping van persoonsvorming in een (ped)agogische opleiding’. Het resultaat was een interactieve elektronische leeromgeving op Canvas, waarmee studenten individueel en als leerteam hun Narratief Zelfportret kunnen aanvullen met verschillende perspectieven.
DoelHet doel van dit nieuwe onderzoek is via observatie en interviews tot een gedeelde visie op en praxis van het leerteamleren te komen. Het leerteamleren op de HUpabo is kort geleden ingevoerd. Zowel studenten en docenten geven aan dat de praktijk per leerteam verschilt, maar dat het merendeel docent-gestuurd is.
ResultatenDe wens is tot een vraag-gestuurde begeleiding te komen, waarin studenten zelf de regie vormen. Naast deze procesvraag ligt er ook de inhoudelijke vraag hoe waardenbewuste professionalisering geïntegreerd kan worden in het leerteamleren, zonder een uitsluitend instrumentele benadering.
Looptijd
01 september 2021 - 31 augustus 2022
Nieuw voor het lectoraat is dat we in dit project docent-onderzoekers inschakelen van IA, SvO en ITT. Vanuit deze instituten is er een vrijstelling van de docent mogelijk gemaakt om dit onderzoek plaats te laten vinden.
Naast Edwin van der Zande (vanuit het Lectoraat NP) zijn betrokken: