Sociale veiligheid op de werkvloer vraagt om meer dan alleen beleidsoplossingen zoals gedragscodes en vertrouwenspersonen. Een veilig klimaat op de werkvloer ontstaat als medewerkers risico’s van micro-agressie en onveiligheid tijdig signaleren en weten hoe ze hiernaar moeten handelen. Om dat effect te bereiken wordt in deze KIEM-aanvraag een leerinterventie ontwikkeld in de vorm van een online game die medewerkers van bedrijven kunnen spelen. Via een methode van storytelling en branched narrative leren zij het oppikken van signalen en verkennen zij verschillende mogelijkheden tot handelen, waarmee zij een handelingsrepertoire aanleren. Medewerkers worden zo opgeleid tot ‘informele changemakers’: met hun voorbeeldgedrag stimuleren zij een tweede orde leerproces op de werkvloer waarin management en medewerkers zich bewust worden van de gewenste en ongewenste normen en waarden binnen de organisatie, die vaak onzichtbaar zijn. Er ontstaat maatschappelijk verdienvermogen doordat risico’s op schendingen zoals ondermijning, escalatie, fraude binnen bedrijven verminderd worden.
Gedurende het projectjaar worden een haalbaarheids- en ontwerpstudie uitgevoerd. Het prototype game als eindproduct is innovatief, laagdrempelig en schaalbaar. Aan de game kunnen in de toekomst nieuwe onderdelen worden toegevoegd in opmaat naar een e-learning voor medewerkers, management en vertrouwenspersonen om te leren hoe sociale veiligheid op de werkvloer geborgd kan worden.
Het prototype wordt ontworpen door een senior onderzoeker (psychologie, organisatiekunde) en junior onderzoeker (computational science). Zij worden daarbij geadviseerd een changemaker; adviseurs bij het gamebedrijf 8D Games. Gedurende het project wordt er samengewerkt met een netwerk van verschillende eindgebruikers die het prototype testen en feedback geven. Het KIEM project eindigt met het brede toegankelijk stellen van het prototype aan bedrijven en samenwerkingsverbanden die sociale veiligheid willen agenderen en borgen.