Momenteel sport en beweegt 47% van de sporters ongeorganiseerd, tegenover 23% georganiseerd (Alles over Sport, 2019). De trend van sporten en bewegen waar, wanneer en met wie jij dat wil en zonder vast te zitten aan lidmaatschappen en verplichtingen wordt steeds groter, mede door de corona pandemie. Daarnaast treedt in 2022 de Omgevingswet in werking, deze noodzaakt gemeentes samen met inwoners de omgeving in te richten en te co-creëren. Beide bevorderen de inrichting en het gebruik van een beweegvriendelijke openbare ruimte. Voor gebiedsontwikkelaars is het lastig (toekomstige) inwoners te betrekken en betrokken te houden. InnoSportLab Sport & Beweeg (ISLSB) heeft hiervoor een concept ontworpen, genaamd de WijkBeweegKaart. Hiermee worden op een ludieke manier zowel on- als offline de beweegbehoeftes, -wensen en -ideeën in de wijk opgehaald. De digitale WijkBeweegkaart behoeft verder onderzoek. Hoe kunnen gamificatie, smart design en user interaction worden ingezet om de interesse van inwoners te trekken en behouden? Hoe bouwen we een duurzame community op die input rondom de beweegvriendelijke ruimte blijft leveren, om zo ook sociale cohesie en draagvlak te vergroten? Kortom: Hoe richten we de digitale WijkBeweegkaart aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk in voor zowel inwoner als opdrachtgever? Samen met Fontys ICT heeft ISLSB reeds onderzoek gedaan naar hoe wijkbewoners kunnen interacteren met een digitale WijkBeweegkaart. ISLSB brengt kennis vanuit de praktijk terwijl Fontys ICT kennis heeft van digital design, user interaction en gamificatie. De wens is deze samenwerking te intensiveren en de WijkBeweegkaart naar een hoger TRL-niveau te tillen. De digitale WijkBeweegkaart sluit aan op Gezondheid en zorg, innoveren door co-creatie en burgerparticipatie