project

WijkBeweegKaart


Purpose

De trend van sporten en bewegen waar, wanneer en met wie jij dat wil en zonder vast te zitten aan
lidmaatschappen en verplichtingen wordt steeds groter. De Coronapandemie versterkte deze ontwikkeling
en noodzaakt gemeentes meer en meer om samen met inwoners te praten over de inrichting en het gebruik
van beweegvriendelijke openbare ruimtes. Sinds de burgerparticipatiewet is het voor gemeentes ook
noodzakelijk om behoefte uit de wijken op te halen om beleid om te kunnen zetten in realisatie.
Het verbeteren van de eigen woonwijk is voor veel wijkbewoners een belangrijke intrinsieke motivatie om
mee te doen aan een beweeg enquête. Echter worden met de huidige middelen data opgehaald die niet
representatief zijn voor de totale doelgroep in een wijk. De WijkBeweegKaart (WBK) is een tool waarmee de
mening van bewoners, op een visueel aantrekkelijke en unieke manier, wordt verzameld voor het
beweegvriendelijk inrichten van de buurt. Met de tool wordt er onderzoek gedaan naar wie de persoon is, de
ervaring met de huidige situatie en de beweegwensen en behoeften in de wijk.


Description

Momenteel sport en beweegt 47% van de sporters ongeorganiseerd, tegenover 23% georganiseerd (Alles over Sport, 2019). De trend van sporten en bewegen waar, wanneer en met wie jij dat wil en zonder vast te zitten aan lidmaatschappen en verplichtingen wordt steeds groter, mede door de corona pandemie. Daarnaast treedt in 2022 de Omgevingswet in werking, deze noodzaakt gemeentes samen met inwoners de omgeving in te richten en te co-creëren. Beide bevorderen de inrichting en het gebruik van een beweegvriendelijke openbare ruimte. Voor gebiedsontwikkelaars is het lastig (toekomstige) inwoners te betrekken en betrokken te houden. InnoSportLab Sport & Beweeg (ISLSB) heeft hiervoor een concept ontworpen, genaamd de WijkBeweegKaart. Hiermee worden op een ludieke manier zowel on- als offline de beweegbehoeftes, -wensen en -ideeën in de wijk opgehaald. De digitale WijkBeweegkaart behoeft verder onderzoek. Hoe kunnen gamificatie, smart design en user interaction worden ingezet om de interesse van inwoners te trekken en behouden? Hoe bouwen we een duurzame community op die input rondom de beweegvriendelijke ruimte blijft leveren, om zo ook sociale cohesie en draagvlak te vergroten? Kortom: Hoe richten we de digitale WijkBeweegkaart aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk in voor zowel inwoner als opdrachtgever? Samen met Fontys ICT heeft ISLSB reeds onderzoek gedaan naar hoe wijkbewoners kunnen interacteren met een digitale WijkBeweegkaart. ISLSB brengt kennis vanuit de praktijk terwijl Fontys ICT kennis heeft van digital design, user interaction en gamificatie. De wens is deze samenwerking te intensiveren en de WijkBeweegkaart naar een hoger TRL-niveau te tillen. De digitale WijkBeweegkaart sluit aan op Gezondheid en zorg, innoveren door co-creatie en burgerparticipatie


Products

This project has no products


Themes



Project status

Finished

Start date

End date

Region

Not known