In het boek komen 40 experts aan het woord, die in duidelijke taal uitleggen wat AI is, en welke vragen, uitdagingen en kansen de technologie met zich meebrengt.
DOCUMENT
Poster KIM voor de ECR is nu online te zien via EPOS: https://epos.myesr.org/poster/esr/ecr2022/C-16092 posternummer: C-16092, ECR 2022 Purpose Artificial Intelligence (AI) has developed at high speed the last few years and will substantially change various disciplines (1,2). These changes are also noticeable in the field of radiology, nuclear medicine and radiotherapy. However, the focus of attention has mainly been on the radiologist profession, whereas the role of the radiographer has been largely ignored (3). As long as AI for radiology was focused on image recognition and diagnosis, the little attention for the radiographer might be justifiable. But with AI becoming more and more a part of the workflow management, treatment planning and image reconstruction for example, the work of the radiographer will change. However, their training (courses Medical Imaging and Radiotherapeutic Techniques) hardly contain any AI education. Radiographers in the Netherlands are therefore not prepared for changes that will come with the introduction of AI into everyday work.
LINK
Artikel in Memorad: Kunstmatige Intelligentie (Artificial Intelligence of kortweg AI) heeft de laatste jaren de radiologiewereld ingrijpend veranderd. Ook het werk van Medische Beeldvormings - en Bestralingsdeskundigen (MBB'ers) verandert hierdoor sterk.
MULTIFILE
Artrose van de heup en knie is één van de meest voorkomende en snel groeiende chronische aandoeningen. Het belangrijk dat mensen met artrose, op het juiste moment, het juiste persoonlijke advies over zelfzorg en de mogelijkheden op gebied van professionele zorg krijgen. Daarom ontwikkelen we vanuit het onderzoeksproject SMART stapsgewijs, met input van eindgebruikers, experts en literatuur, een slimme (AI-ondersteunde) zelfmanagement-app.
In afgelopen jaren zijn er ten behoeve van het journalistieke informatieverzamelingsproces steeds meer digitale, geautomatiseerde en zelflerende ofwel zogenoemde AI (artificial intelligence) tools op de markt verschenen. Wij onderzoeken hoe AI-tools in journalistieke researchproces gebruikt worden en of dat invloed heeft op de selectie en gebruik van informatie en bronnen. Doel Dit onderzoeksproject heeft als doel om na te gaan wat de gevolgen zijn van het gebruik van door algoritmes gestuurde tools op de onafhankelijkheid, objectiviteit, betrouwbaarheid en transparantie van de journalistiek en hoe het bewustzijn over de werking van algoritmes onder journalisten vergroot kan worden. Resultaten Dit onderzoek loopt momenteel nog Looptijd 01 juli 2020 - 31 juli 2022 Aanpak Het is eerst van belang om via interviews na te gaan hoe journalisten AI, bewust of onbewust, gebruiken. Daarna worden op redacties online observaties gedaan en experimenten uitgevoerd om na te gaan wat het effect is op het eindproduct van de journalist. Tot slot, wordt een tool ontworpen rondom de transparantie en werking van AI in het journalistiek.
Dit onderzoeksproject heeft als doel om na te gaan wat de gevolgen zijn van het ge-bruik van door algoritmes gestuurde tools op de onafhankelijkheid, objectiviteit, be-trouwbaarheid en transparantie van de journalistiek en hoe het bewustzijn over de werking van algoritmes onder journalisten vergroot kan worden. Een van de grote problemen van de huidige journalist is de overdosis aan informatie. Terwijl nieuwsmakers voorheen, gewapend met pen en papier, met hun informanten in gesprek gingen en een overzichtelijke hoeveelheid (papieren) documenten door-spitten, is het tegenwoordig onmogelijk zicht te houden op alle beschikbare informa-tie. Het wereldwijde datavolume neemt naar verwachting exponentieel toe: wat in 2013 nog 4.4 zettabyte was, zal in 2025 gegroeid zijn naar 163 zettabyte. Maar soft-ware-tools die zoek- en selectieprocessen automatiseren, faciliteren het werk van journalisten. In afgelopen jaren zijn er ten behoeve van het journalistieke research-, redactie- en verificatieproces steeds meer digitale, geautomatiseerde en zelflerende ofwel zogenoemde AI (artificial intelligence) tools op de markt verschenen. Hoewel AI-tools en zoekmachines efficiënt zijn in het ordenen, selecteren en verifi-eren van data, zijn deze tools verre van objectief. Dit komt met name door de achter-liggende algoritmes. Die zijn niet neutraal. Vandaar deze kritische blik op de inzet van geautomatiseerde tools in de journalistiek, nodig vooral in deze zogenaamde ‘post-truth’-tijden. Door alle ophef over de verspreiding van desinformatie, staat de journa-listiek onder druk. De noodzaak van objectieve, relevante en onafhankelijke journalis-tiek is groter dan ooit. Uit gesprekken met journalisten en data-experts uit de journalistieke praktijk blijkt dat velen de werking van algoritmes niet begrijpen, laat staan dat ze door hebben hoezeer ze daardoor bij het vinden, selecteren en verifiëren van informatie gestuurd worden. Vandaar dit onderzoek: na te gaan hoe journalisten AI kunnen inzetten zonder dat het de journalistieke waarden van onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie ondermijnt.