Waarom een AIESEP Standpunt over Beoordeling bij Lichamelijke Opvoeding? Het doel van dit AIESEP Standpunt is viervoudig: • Om internationaal te pleiten voor de centrale positie van beoordeling bij de realisatie van een betekenisvolle, relevante, waardevolle lichamelijke opvoeding (LO)*; • Om het vakgebied LO op basis van inzichten uit onderzoek en eigentijdse praktijken te adviseren over beoordelings-gerelateerde zaken; • Om dringende onderzoeksvragen en -richtingen te signaleren, op het gebied van beoordeling binnen de LO; • Om onderbouwing te leveren voor collega’s die onderzoeksfinanciering willen aanvragen op het gebied van beoordelen binnen de LO, of die in de positie zijn om met beleidsmakers samen te werken of deze te beïnvloeden. De belangrijkste doelgroepen voor dit AIESEP Standpunt zijn leraren LO, studenten LO, ALOdocenten, LO-leerplanontwerpers, LO-onderzoekers, en leidinggevenden en beleidsmakers binnen de vakwereld. Hoe werd dit AIESEP Standpunt ontwikkeld? Het AIESEP-symposium ‘Future Directions in PE Assessment’ vond plaats van 18 t/m 20 oktober 2018 in Eindhoven, georganiseerd door Fontys Sporthogeschool. Het doel was om onderzoekers met inhoudelijke expertise op het gebied van beoordelen bij LO samen te brengen, om te presenteren en discussiëren over dit onderwerp op basis van wetenschappelijke inzichten. Er namen 71 specialisten uit 20 verschillende landen deel (zie bijlage 2) via lezingen, onderzoekspresentaties, en verschillende vormen van interactieve discussiesessies. Op basis hiervan werd een eerste versie geschreven van het AIESEP Standpunt. Deze werd gestuurd naar alle deelnemers voor feedback, waarna een tweede versie werd gepresenteerd op de AIESEP International Conference 2019 in Garden City, New York. Deelnemers aan deze sessie gaven hun input zowel ter plekke als achteraf via een online bevraging. De primaire opstellers van het Standpunt staan vermeld in Bijlage 1. Het bestuur van AIESEP gaf goedkeuring aan het Standpunt op 7 mei 2020. In lijn met de hoofdthema’s van het AIESEP-symposium ‘Future Directions in PE Assessment’ is het Standpunt opgedeeld in de volgende paragrafen: Beoordelingscompetentie, Beleid & Verantwoording, Constructive Alignment, Formatieve Beoordeling, Opleiding van Leraren LO & Professionele Ontwikkeling, Digitale Technologie. Deze paragrafen worden voorafgegaan door een kort overzicht van relevant onderzoek, en er wordt afgesloten met aanbevelingen voor toekomstig onderzoek.
DOCUMENT
Why a position statement on Assessment in Physical Education? The purpose of this AIESEP Position Statement on Assessment in Physical Education (PE) is fourfold: • To advocate internationally for the importance of assessment practices as central to providing meaningful, relevant and worthwhile physical education; • To advise the field of PE about assessment-related concepts informed by research and contemporary practice; • To identify pressing research questions and avenues for new research in the area of PE assessment; • To provide a supporting rationale for colleagues who wish to apply for research funds to address questions about PE assessment or who have opportunities to work with or influence policy makers. The main target groups for this position statement are PE teachers, PE pre-service teachers, PE curriculum officers, PE teacher educators, PE researchers, PE administrators and PE policy makers. How was this position statement created? The AIESEP specialist seminar ‘Future Directions in PE Assessment’ was held from October 18-20 2018, at Fontys University of Applied Sciences in Eindhoven, the Netherlands. The seminar aimed to bring together leading scholars in the field to present and discuss ‘evidence-informed’ views on various topics around PE assessment. It brought together 71 experts from 20 countries (see appendix 2) to share research on PE assessment via keynote lectures and research presentations and to discuss assessment-related issues in interactive sessions. Input from this meeting informed a first draft version of the statement. This first draft was sent to all participants of the specialist seminar for feedback, from which a second draft was created. This draft was presented at the AIESEP International Conference 2019 in Garden City, New York, after which further feedback was collected from participants both on site and through an online survey. The main contributors to the writing of the position statement are mentioned in appendix 1. Approval was granted by the AIESEP Board on May 7th, 2020. Largely in keeping with the main themes of the AIESEP specialist seminar ‘Future Directions in PE Assessment’, this Position Statement is divided into the following sections: Assessment Literacy; Accountability & Policy; Instructional Alignment; Assessment for Learning; Physical Education Teacher Education (PETE) and Continuing Professional Development; Digital Technology in PE Assessment. These sections are preceded by a brief overview of research data on PE. The statement concludes with directions for future research.
DOCUMENT
VIDEO: Video recording of the AIESEP specialist seminar “Future Directions in PE Assessment” from October 18-20, 2018. Content of the seminar: Given the growing research interest in PE-assessment, the complexities PE-teachers meet in planning and carrying out assessment, and the increasing emphasis placed on accountability within education at large, we aim to draw up an AIESEP Position Statement on PE Assessment based on the specialist seminar. Therefore, a large part of the program will be devoted to various forms of expert group discussion, in addition to the presentation of research, projects and initiatives on assessment in PE and PETE
DOCUMENT
Leraren in het voortgezet onderwijs die formatief handelen geven informatie over hoe het beoogde doel te bereiken. Leraren die summatief toetsen geven een geïnformeerd oordeel over prestaties. Formatief handelen heeft een motiverende werking, terwijl summatief toetsen niet per se schadelijk is voor de motivatie van leerlingen. Op basis van de resultaten uit het proefschrift van Krijgsman (2021) adviseren we formatief handelen en summatief toetsen te combineren, zodat beide functies elkaar versterken (synergie) zonder eenzijdig de nadruk op een van beiden te leggen (balans). Tot op heden blijft deze synergie en balans uit. Factoren in het gehele onderwijs-ecosysteem beïnvloeden dit. Scholen hebben bijvoorbeeld een grote mate van autonomie op het gebied van toetsing. Tegelijk ontbreekt er een eenduidig landelijk kader voor toetsbeleid en is er behoefte aan professionele ontwikkeling voor schoolleiders, teamleiders en leraren op het gebied van toetsdeskundigheid. Daarnaast worden de behoeften van leerlingen rondom toetsing veelal niet geïnventariseerd bij de ontwikkeling van toetsvisie en -beleid. We pleiten voor een samenwerking tussen leerlingen, leraren, teamleiders, schoolleiders, regionale of nationale leiders, beleidsmakers en wetenschappers, om vanuit een systemisch perspectief dit complexe vraagstuk aan te pakken.
DOCUMENT
It has been suggested that physical education (PE) and active transport can make a meaningful contribution to children's physical activity (PA) levels. However, data on the contribution these activities to total PA is scarce, and PE's contribution to total physical activity energy expenditure (PAEE) has to our knowledge never been determined. This is probably explained by the methodological complexity of determining PAEE (Welk, 2002). In this paper, we present the first data of an ongoing study using combined heart rate monitoring and accelerometry, together with activity diaries. Over the six measurement days, PE contributed 5% to total PAEE, and 16% to school-related PAEE, whereas active transportation had a much larger contribution.
DOCUMENT
Het systematisch ontwikkelen van een nieuwe beoordelingsmethode voor Spel. Ook dat is praktijkonderzoek! Onderzoek en lichamelijke opvoeding (LO) is een com binatie die mogelijk bij som m igen nog steeds de wenkbrauwen doet fronsen. Maar wanneer onderzoek ingestoken wordt als een systematische aanpak om je eigen praktijk te verbeteren en /of te innoveren, dan is het opeens hartstikke praktisch, en nuttig! Tot nu ontbrak het echter aan vakspecifieke en voor iedereen toegankelijke informatie om leraren en studenten te ondersteunen bij het uitvoeren van praktijkonderzoek binnen de LO. Met OnderzoekLO.nl is een digitaal platform gecreëerd om daar verandering in aan te brengen.
MULTIFILE
Formative assessment (FA) is an effective educational approach for optimising student learning and is considered as a promising avenue for assessment within physical education (PE). Nevertheless, implementing FA is a complex and demanding task for in-service PE teachers who often lack formal training on this topic. To better support PE teachers in implementing FA into their practice, we need better insight into teachers’ experiences while designing and implementing formative strategies. However, knowledge on this topic is limited, especially within PE. Therefore, this study examined the experiences of 15 PE teachers who participated in an 18-month professional development programme. Teachers designed and implemented various formative activities within their PE lessons, while experiences were investigated through logbook entries and focus groups. Findings indicated various positive experiences, such as increased transparency in learning outcomes and success criteria for students as well as increased student involvement, but also revealed complexities, such as shifting teacher roles and insufficient feedback literacy among students. Overall, the findings of this study underscore the importance of a sustained, collaborative, and supported approach to implementing FA.
DOCUMENT
Given the complexity of teaching, continuing teacher professional development (CPD) is essential for maintaining and enhancing teaching effectiveness, and bridging the gap between ever-evolving theory and practice. Technological advancements have opened new opportunities for digital tools to support CPD. However, the successful integration of such digital tools into practice poses challenges. It requires adherence to CPD prerequisites and acknowledgment of the complexity of the professional development process. This study explored the applicability of the developed digital PE teacher professional development TARGET-tool in a secondary school PE context. We examined the perceived usability of this tool and gained insights into the process of teachers’ professional development as a result of using the tool. Ten PE teachers from different schools implemented the TARGET- tool within their PE context for a period of 4 to 6 weeks. Individual semi-structured inter- views and the System Usability Scale provided insights into the perceived usability and the process of teacher professional development. The TARGET-tool demonstrated its potential as an effective tool for supporting teachers’ professional development. Future tool improve- ments were identified to further optimize the perceived usability, such as simplifying com- plex features, providing additional support and resources, and improving (data) presenta- tions. Using the Interconnected Model of Professional Growth as a theoretical basis, it was demonstrated how the use of the TARGET-tool engages teachers as active and reflective participants in their professional development and induces changes within the external domain, the domain of practice, the domain of consequences, and the personal domain.
DOCUMENT
Doel van het vak Lichamelijke Opvoeding (LO) is dat leerlingen niet alleen beter leren bewegen, maar dat er ook aandacht is voor omgangs- en regelbekwaamheden (bijvoorbeeld fair play, het zelfstandig kunnen spelen van een spel, het organiseren van een activiteit, etc.). Ook het verwerven van (zelf)kennis en inzicht is een doel en daarmee het ontwikkelen van een eigen beweegidentiteit. De huidige praktijk van leerlingevaluatie sluit hier onvoldoende op aan en is soms zelfs demotiverend voor leerlingen. De focus van evalueren ligt daarbij vooral op de (eind)prestatie. Om leerlingen te motiveren en te ondersteunen, zou het leerproces van leerlingen richting de te bereiken doelen meer centraal moeten staan. Leraren LO vinden het echter een uitdaging om leerprocessen te monitoren en formatief te evalueren. Het ontbreekt binnen de LO aan een gebruiksvriendelijk en effectief instrument om dit te doen, passend bij de uiteenlopende doelen van het vak. Onderzoeksliteratuur en beperkte praktijkervaringen stellen een digitaal portfolio voor als mogelijk geschikt instrument. De Sportfolio App is een voorbeeld van zo’n digitaal portfolio, recent ontwikkeld voor LO. Deze app biedt nu nog onvoldoende aansluiting bij de gevarieerde doelen van het vak en is niet gericht op formatieve evaluatie. In het voorgestelde project, vormgegeven volgens de principes van Participatory Design Research, worden ontwerpprincipes en gebruiksrichtlijnen opgeleverd van een digitaal portfolio, waarmee effectief en gebruiksvriendelijk leervorderingen van leerlingen bij het vak LO inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Deze principes en richtlijnen zullen toepasbaar zijn op verschillende vormen van (digitale) portfolio’s, waardoor scholen deze kunnen aanpassen aan de eigen mogelijkheden en wensen. Om dit te bereiken wordt er samengewerkt in een netwerk van hbo-onderzoekers, lerarenopleiders, leraren LO uit het voortgezet onderwijs, en ontwikkelaars van de Sportfolio App. De projectopbrengsten worden breed gedissemineerd binnen het werkveld van de LO.