Op 30 november organiseerden de gezamenlijke (kunst)educatieve opleidingen van de Hanzehogeschool (Academie Minerva, het Prins Claus Conservatorium, de PABO en de Master Kunsteducatie) en het lectoraat Kunsteducatie weer een werkveldbijeenkomst kunsteducatie. Dit keer is het thema: Each one teach one – leren in en van hiphop. We bogen ons samen over vragen als: hoe wordt er geleerd in de hiphop-scene? Wat kunnen we daar van leren? Is hiphop al onderdeel van onze onderwijspraktijk? Hoe ziet dat er dan uit – en hoe zou het er uit kunnen zien? Dit betreft het verslag van deze bijeenkomst.
Laten Zien Laten zien toont de visuele output van een ontmoeting tussen studenten van Academie Minerva, studenten Sociale Geografie van de Rijksuniversiteit Groningen en jongeren met niet aangeboren hersenletsel (cliënten van De Noorderbrug). In teams werd fotografisch beeld ingezet om elkaars leefwereld te leren kennen, om zo aspecten van het leven van de Noorderbrugcliënten zichtbaar en bespreekbaar te maken. Locaties werden bezocht die voor ieder van hen belangrijk zijn; bijvoorbeeld het huis, de favoriete kroeg en de werkplek.Het resulteerde in werk dat zo divers is als de deelnemers zelf en verwijst naar gedeelde interesses en belangrijke verschillen. Zo toont een video de communicatieve uitdagingen tussen de leden van de groep. Foto’s en schilderijen laten verschillende manieren van ervaren zien. En worden persoonlijkheden geprojecteerd, gebruik makend van de visuele beeldtaal van (James Bond) film posters. Het project is begeleid door fotograaf en PhD onderzoeker Andrea Stultiens (Academie Minerva) en sociaal geograaf Bettina van Hoven (RUG). Teams: - Charlotte de Haas (RUG), Roland van Arnhem (DN), Wytse de Jong (AM)- Ingrid Zijlema (AM), Max Spanninga (DN), Foekje van Schoot (RUG) - Bernadet Kruidhof (AM), Daan Vegter (RUG), Hannah den Besten (AM), Jenneke Blijdorp (DN), Rik Meendering (RUG), Stephan Pijl (DN)
LINK
Autonoom kunstenaars en ontwerpers creëren artistieke beelden en/of ontwerpen rondom die beelden gebeurtenissen (events) met de bedoeling het publiek (de burgers) te confronteren met de wereld rondom. Mij interesseren vanuit het lectoraat Image in Context van het kenniscentrum Kunst en samenleving van Academie Minerva Groningen, de wijzen waarop kunstenaars en ontwerpers hun beeldend vermogen en hun artistiek handelen inzetten om actuele kwesties onder de aandacht te brengen.
Met het onderzoek Co-creatie, kunst & media en kwetsbare ouderen wil Saskia van de Ree de voorwaarden van het co-creatieve proces van participatieve kunst & mediaprojecten duiden. Als casus is gekozen voor het project Domweg gelukkig in Groningen van Samen in Beeld-TV. Dit Groningse mediaproject maakt televisie met, voor en door ouderen om eenzaamheid aan te pakken. Door de benadering van het werkproces vanuit het meervoudige perspectief van onderliggende ethische, economische, artistieke en sociale aspecten, toetst onderzoeker Saskia van de Ree een door haar ontworpen hybride theoretisch kader op deze concrete participatieve kunst & media- praktijk. Het onderzoek belicht de meervoudigheid van waardecreatie in de sociaal artistieke praktijk en duidt de werkwijze in termen van : 1) de empowerment van kwetsbare groepen 2) waardering van het project in termen van draagvlak en borging 3) kunst en media als ontmoeting/katalysator en 4) co-creatie als een vorm van samen werken en leren. Het onderzoek valt onder de onderzoekslijn Art & Dementia van het lectoraat Image in Context (Academie Minerva, Hanzehogeschool Groningen) en wordt begeleid door dr Anke Coumans.
Leren door te maken; hoe werkt dat in de praktijk op een middelbare school? Promotieonderzoeker Imka Buurke onderzoekt het vormgeven van een Educational Laboratory (E-lab) waarin belichaming en materialiteit een rol spelen tijdens het leren door leerlingen. Dit promotieonderzoek is onderdeel van het onderzoeksprogramma Curious Hands: Moving Making to the Core of Education, dat gefinancierd wordt door NWO.Aanvraag in NWO-call Smart Culture – Kunst en Cultuur gericht op de doorontwikkeling van makereducatie in de E-labs van vier scholen voor voortgezet onderwijs in Groningen (OOG) gebaseerd op studie van de werkprocessen in de werkplaatsen van Academie Minerva.
Het voorstel voor dit platform komt van vijf lectoraten van verschillende kunsthogescholen. Het platform KUNST ≈ ONDERZOEK staat open voor alle onderzoeksdomeinen in kunst en design, van ‘artistic research’ tot de creatieve economie en van stedelijke vernieuwing tot cultuureducatie. Het platform komt voort uit een sterke behoefte om onderzoek in de kunsten in kaart te brengen, zichtbaar te maken en te profileren, maar zeker ook vanuit een wens voor meer samenwerking op verschillende gebieden en niveaus: zowel onderling als met niet-artistieke domeinen. Zowel de aanvragende als de deelnemende lectoraten worden nadrukkelijk betrokken bij de activiteiten van het platform. Kunstonderzoekers en lectoraten worden gestimuleerd en ondersteund om binnen het Platform kleinere thematische netwerken te ontwikkelen. Daarnaast wordt gestreefd naar de realisatie van een volwaardige derde cyclus in de kunsten: het platform zal daar actief aan bijdragen. Platform Praktijkgericht Onderzoek KUO sluit aan bij de volgende onderzoeksagenda’s en thema’s: NWA Route 14 en de investeringsagenda NWA, Strategische Onderzoeksagenda HBO ‘Onderzoek met Impact’, thema 9, de Human Capital Agenda en Topsector Creatieve Industrie.